Przyroda budzi się do życia, a wraz z nią w Bytomiu rozkwita wiosna w kulturze. W tym roku działające w mieście instytucje kultury postanowiły połączyć swoje siły w ramach kampanii Made in Bytom.
21 marca w Teatrze Rozbark zaprezentowano spot promujący kulturę w Bytomiu, a szefowie działających w naszym mieście placówek kulturalnych przedstawili plany i najważniejsze działania, jakie przygotowali dla swojej publiczności.
- Już kilka lat temu rozpoczęliśmy dyskusję o tym, jak skuteczniej trafiać do odbiorów i zastanawialiśmy nad formułą działań w zakresie kultury, które zainteresują jak najszersze grono odbiorców. Dwa lata w cieniu pandemii odcisnęły piętno na kulturze, dlatego nie bez powodu na datę prezentacji projektu Made in Bytom, wybraliśmy pierwszy dzień wiosny. I choć dziś wszyscy żyjemy wojną w Ukrainie, chcemy, aby tej wiosny kultura obudziła w nas nową nadzieję - mówi Adam Fras, zastępca prezydenta.
Platforma Made in Bytom
Alternatywna turystyka, koncerty, projekcje filmowe, pikniki, spotkania z artystami, a wszystko to Made in Bytom. Nawiązując do tej idei zapoczątkowanej niegdyś przez CSW Kronika, wzbogacając ją o wspólne inicjatywy i wzajemne wsparcie w Bytomiu rusza projekt, który zaakcentuje kulturalny potencjał Bytomia i obudzi ciekawość odbiorców.
Made in Bytom to platforma promująca bytomski potencjał kultury, złożony z instytucji, które działają na rzecz wspólnego rozwoju oraz wzmacniają świadomość ich wspólnej kulturalno-edukacyjno-społecznej roli. Made in Bytom to również bytomska mapa miejsc związanych z kulturą.
Wśród nich znalazły się:
- Akademia Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego - Wydział Teatru Tańca Bytomskie Centrum Kultury
- Becek - Bytomskie Centrum Kultury
- Teatr Rozbark
- Centrum Sztuki Współczesnej Kronika
- Pałac w Miechowicach
- Miejska Biblioteka Publiczna
- Muzeum Górnośląskie
- Opera Śląska
- Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa
- Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna
- Chcemy na nowo odkryć kulturę #MadeInBytom. Zachwycić się tym, co jest tutaj, odkrywać nieustająco potencjał ludzi i wspierać się w realizacji działań. Postanowiliśmy w ten sposób pokazać, zwrócić uwagę, że jesteśmy w Bytomiu, działamy, a #MadeInBytom to forma integracji instytucji kultury i miejsc kulturotwórczych w mieście - mówi Krystyna Jankowiak-Markiwca, naczelniczka Wydziału Kultury i Sportu.
Kreatywnie i nietuzinkowo
Podczas dzisiejszego spotkania instytucje kultury zaprezentowały spot promocyjny wykonany przez Teatr Rozbark i CSW Kronika. Film, który powstał w ubiegłym roku coraz częściej można zobaczyć w naszym mieście, w instytucjach, na stronach internetowych, w mediach społecznościowych, a także m.in. przy okazji ważnych kulturalnych uroczystości. Regularnie wyświetlany jest w Teatrze Rozbark oraz przed seansami kinowymi w Bytomskim Centrum Kultury. Jego twórcą jest Marcin Wysocki, grafik współpracujący z CSW Kronika.
- Animacja ta miała za zadanie przypomnieć, że Bytom to najlepszy adres do poszukiwania ciekawych wydarzeń kulturalnych. Tworząc ten spot, szukaliśmy czegoś, co odwoływałoby się do wrażliwości młodych odbiorców, ich poczucia estetyki. Dlatego forma tej animacji jest nieoczywista, tak jak poszukiwanie artystycznych doznań - mówi Marcin Wysocki z CSW Kronika.
- Made in Bytom tworzą nietuzinkowi ludzie pracujący samodzielnie, w instytucjach miejskich, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, a także licznych organizacjach pożytku publicznego. To również podmioty zajmujące się edukacją kulturalną, instytucje artystyczne - uczelnia Wydział Teatru Tańca AST w Krakowie, działające w Bytomiu szkoły baletowa i muzyczna, jak i prężnie funkcjonujące Młodzieżowe Domy Kultury nr 1 oraz nr 2.
Wspólna energia
- Chcemy wspierać siebie wzajemnie, edukację artystyczną i kulturalną, rozszerzać oferty, dawać narzędzia do tego, aby odbiorcy umieli ocenić, co jest dobre, co kształtuje gust, język, pozwala być artystycznie zaangażowanym. Dlatego też tak istotna jest edukacja kulturalna w szkołach kształtująca przyszłego odbiorcę - mówi Katarzyna Michalska, pełnomocniczka prezydenta do spraw edukacji kulturalnej. - Bytomska kultura, że dobrze ze sobą współgra. Udowodniliśmy, że potrafimy stworzyć spójną ofertę kulturalną kierowaną do różnych odbiorców. Dowodem na to są połączone działania Bytomskiego Centrum Kultury, Pałacu w Miechowicach, Muzeum Górnośląskiego i Miejskiej Biblioteki Publicznej w roku poświęconym Brunonowi Schulzowi.