Wiele firm, oprócz prowadzenia działalności w Polsce, szuka okazji do wykorzystania potencjału rynków w innych krajach. Dzięki możliwościom internetu, łatwej komunikacji i szeroko pojętej globalizacji ekspansja stała się naturalnym krokiem w życiu wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych z sektora e-commerce. Przygotowania do nowego etapu rozwijania biznesu nie powinny jednak kończyć się na spełnieniu przepisów obowiązujących w danym państwie, dopasowaniu oferty i przetłumaczeniu treści. W przypadku stron internetowych istotne jest również pozycjonowanie zagraniczne.
Pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach zagranicznych
W każdym kraju wyszukiwarka Google ma swoją własną wersję językową, np. google.de w Niemczech, google.es w Hiszpanii czy google.fr we Francji. Trzeba podkreślić, że pozycjonowanie zagraniczne w przypadku wszystkich tych wersji kieruje się podobnymi zasadami. Wysokiej jakości treści, odpowiednie linkowanie, techniczna optymalizacja oraz responsywność nadal są kluczowymi elementami, wpływającymi na ranking stron amerykańskiego giganta. Jednak sam proces pozycjonowania należy zawsze prowadzić indywidualnie dla poszczególnych krajów, ponieważ strona polskiej firmy w google.pl prawdopodobnie będzie wyświetlać się na zupełnie innej pozycji niż w zagranicznych wersjach wyszukiwarki.
Istnieją trzy sposoby uruchomienia działalności w internecie na zagranicznym rynku:
- osobna witryna z rozszerzeniem właściwym dla danego kraju (np.: nazwafirmy.it, .fr, .es) – najkorzystniejsze, choć również zazwyczaj najdroższe rozwiązanie,
- subdomena w obrębie jednej witryny (np. it.nazwafirmy.com) – nie zawsze jest to dobry wybór, przede wszystkim ze względu niedoprecyzowane kierowanie geograficzne,
- obcojęzyczna podstrona/podkatalog (np. nazwafirmy.pl/it) – rozwiązanie najprostsze, ale i z największą liczbą wad, m.in. niewłaściwym odczytywaniem kierowania geograficznego przez roboty Google.
SEO zagraniczne – jakie działania trzeba przeprowadzić?
Najskuteczniejsze pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach zagranicznych musi opierać się na kilku solidnych fundamentach. Przede wszystkim należy dobrać odpowiednie, obcojęzyczne słowa kluczowe pasujące do specyfiki danego rynku. Następnie przetłumaczyć lub przygotować od podstaw treść na stronie w języku, dla którego mają być prowadzone działania SEO. Ważne jest również pozyskanie linków zewnętrznych z tematycznych serwisów zagranicznych. Powinno się pamiętać o technicznej optymalizacji, ustawieniu odpowiedniej lokalizacji geograficznej czy określeniu metatagów. Nie zawsze też Google musi stanowić główny obiekt zainteresowania pozycjonera. W przypadku rynku rosyjskiego trzeba wziąć pod uwagę wyszukiwarkę Yandex, a rynku azjatyckiego – Yahoo.
Pozycjonowanie zagraniczne nie należy do najprostszych procesów. Często wymaga dużego zaangażowania i kilkumiesięcznej pracy, by zobaczyć satysfakcjonujące efekty zwłaszcza, jeśli zamierza się rozpocząć działania na rynkach, na których potencjalna konkurencja dba o SEO od wielu lat. Warto w takiej sytuacji korzystać z pomocy specjalistów, którzy wiedzą, jakie rozwiązania wdrożyć, aby pozycjonowanie było maksymalnie skuteczne.