Użytkowników ul. Miarki czekają już wkrótce zmiany organizacji ruchu. Drogowcy rozpoczęli właśnie prace nad wprowadzeniem nowego oznakowania pionowego i poziomego w ramach tymczasowej organizacji ruchu.
Zmiana zostanie wprowadzona w połowie września na okres 1,5 miesiąca
Celem zmiany jest uspokojenie ruchu przy ul. Miarki poprzez odgięcie toru jazdy samochodów i zawężenie jezdni z dwóch do jednego pasa (na odcinku od gmachu poczty do budynku przy ul. Miarki 54), zwiększenie liczby miejsc parkingowych, ale też wprowadzenie nowego przejścia dla pieszych oraz drogi rowerowej.
- Wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu pozwoli nam przetestować zaproponowane przez urbanistów i inżynierów ruchu rozwiązania i poddać je badaniom oraz ocenie mieszkańców. Dzięki temu dowiemy się, co o zmianach sądzą użytkownicy drogi zanim wprowadzimy docelowe rozwiązania - mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Zmiany efektem szerokich konsultacji społecznych
Wprowadzane zmiany są efektem badań ruchu oraz szerokich konsultacji z mieszkańcami. Będą miały charakter prototypowy i wprowadzone zostaną na okres około 1,5 miesiąca oraz poddane ocenie mieszkańców. Jeśli zaproponowane przez urbanistów i inżynierów ruchu rozwiązania się sprawdzą, staną się podstawą trwałych zmian przy ul. Miarki.
Testowa, prototypowa organizacja ruchu została wypracowana przez Zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania złożony ze specjalistów zajmujących się inżynierią ruchu, transportem publicznym, urbanistyką i rewitalizacją z różnych miast Metropolii. Członkowie zespołu badali ul. Miarki od wiosny tego roku a w czerwcu 2021 roku przeprowadził szerokie konsultacje społeczne wśród użytkowników ul. Miarki.
W trakcie rozmów, mieszkańcy wypunktowali liczne problemy ul. Miarki, między innymi konieczność podniesienia bezpieczeństwa pieszych, zwracali uwagę na uciążliwy hałas, brak zieleni, problemy z parkowaniem, brak przejścia dla pieszych w rejonie ul. Miarki 54 i brak przestrzeni rekreacyjnej.
Słabe strony śródmiejskiej ulicy potwierdziły badania prędkości jazdy pojazdów, natężenia i struktury ruchu, pomiary hałasu oraz parkowania. Badania wskazały, że średnia prędkość zdecydowanej większości pojazdów jest za wysoka, hałas przekracza dopuszczalne normy, we wschodniej części ulicy kierowcy często parkują nieprawidłowo. Oprócz tego, kierowcy w większości wybierają jazdę śródmiejską ulicą, zamiast jazdy obwodnicą Bytomia, która pozwala bezpiecznie ominąć centrum.
Rozwiązania odpowiedzią na potrzeby mieszkańców
Remedium na problemy związane z prędkością przy ul. Miarki będzie esowanie jezdni, czyli odgięcie toru jazdy dla samochodów. Jezdnia ul. Miarki zostanie też zawężona - z dwóch pasów do jednego na odcinku od gmachu poczty do budynku numer 54, z pozostawieniem odcinka dwupasmowego na początku (od skrzyżowania z pl. Wolskiego i ul. Jagiellońską do gmachu poczty) i na końcu (od budynku nr 54 do rozplotu jezdni w kierunkach na Kraków i na Katowice), a także pasów dodatkowych do skrętu w lewo.
Wzdłuż prawie całej ul. Miarki zostanie poprowadzona ścieżka rowerowa. Będzie ona biegła północną częścią jezdni z wyjątkiem krótkiego fragmentu w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Matejki, gdzie dopuszczony będzie ruch rowerowy na chodniku.
- Planujemy wprowadzić nową organizację ruchu na ul. Miarki do 15 września. Drogowcy już rozpoczęli prace. Tempo robót związanych z oznakowaniem uzależnione jest od warunków pogodowych oraz przestrzegania przez kierowców wygrodzeń miejsc postojowych - mówi Paweł Wittich, p.o. dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu.
Warto podkreślić, że prace związane z wprowadzaniem testowej, prototypowej organizacja ruchu będą realizowane głównie nocą, aby ograniczyć uciążliwości dla kierowców.
Nowe przejście dla pieszych, więcej miejsca do parkowania
Ponieważ jedną z bolączek wskazywanych przez mieszkańców ul. Miarki jest brak miejsc parkingowych, zdesperowani kierowcy zastawiają pojazdami znaczną część chodnika. To niekomfortowa sytuacja zarówno dla pieszych korzystających z chodników wzdłuż ul. Miarki, jak i samych parkujących. Dlatego też zmiany w organizacji ruchu zakładają przeniesienie parkowania na jezdnię. Ponadto wprowadzone zostaną dodatkowe parkingi w układzie równoległym lub skośnym.
Warto dodać, że projekt zmian organizacji ruchu ul. Miarki w Bytomiu opracował zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania prowadzonej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Gmina Bytom otrzymała z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dofinansowanie w kwocie 70 tys. zł na realizację projektu, który jest największym tego typy w naszym kraju, prowadzonym na najdłuższym odcinku drogi, będącej częścią DK 94.