Gdy dokonujemy zakupu określonego towaru, liczymy, że posłuży nam przez dłuższy czas. Gdyby jednak okazało się, że nabyta rzecz posiada wady - mamy możliwość skorzystania z uprawnień wynikających z tytułu rękojmi bądź gwarancji.
Rękojmia, a gwarancja
Rękojmia jest niczym innym jak odpowiedzialnością sprzedającego za wady rzeczy sprzedanej. Warunki rękojmi określają przepisy Kodeksu cywilnego. Wyróżniamy rękojmię za wady fizyczne - gdy towar jest niezgodny z umową sprzedaży oraz rękojmię za wady prawne - gdy towar nie był własnością sprzedającego, ale osób trzecich lub gdy był obciążony prawami osób trzecich.
Gwarancja z kolei również zabezpiecza roszczenia kupującego z tytułu wad fizycznych rzeczy. Nie jest ona obowiązkowa. Traktować ją należy jako rodzaj umowy między producentem/dystrybutorem a kupującym. O zakresie gwarancji oraz jej warunkach decyduje sam gwarant. Wszystko powinno być dokładnie określone w dokumencie gwarancyjnym.
Czas trwania
Jeśli chodzi o czas trwania rękojmi i gwarancji, to w pierwszym przypadku kodeks wskazuje termin 2 lat (5 lat jeśli chodzi o nieruchomości). Wada powinna zostać zgłoszona w terminie roku od zorientowania się kupującego o jej istnieniu. W przypadku gwarancji - sprzedawca może udzielić jej na dowolny czas (dłuższy okres gwarancji będzie za pewne wymagał dodatkowej opłaty).
Jeśli w ciągu pierwszego roku od zakupu kupujący (o ile jest konsumentem) skorzysta z gwarancji - mamy do czynienia z domniemaniem, że wady istniały już w chwili wydania rzeczy przez sprzedającego. Jeśli jednak upłynął już rok - to kupujący musi wykazać, że produkt posiadał wady w chwili jego wydania. Skorzystanie z gwarancji nie wyklucza reklamacji z powodu rękojmi i odwrotnie. Wada produktu powinna być istotna.
Uprawnienia z tytułu rękojmi i gwarancji
W przypadku rękojmi można żądać naprawy produktu lub jego wymiany na taki sam, ale pozbawiony wad. Jeśli sprzedający nie będzie mógł uczynić zadość tym żądaniom, można domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy (zwrot pieniędzy traktowany jest jako ostateczność, chyba, że uprzednio była już zgłoszona reklamacja z tytułu tej samej wady - a naprawa przyniosła tylko krótkotrwały efekt). Jeśli chcesz skorzystać z gwarancji - gwarant ma do wyboru następujące możliwości: zwrot ceny, wymianę rzeczy lub usunięcie wad (o swoim wyborze informuje w dokumencie gwarancyjnym).
Zadanie publiczne zostało sfinansowane ze środków Miasta Bytom.