Wiadomości z Bytomia

Praca nad remontem nastawni "Bt" trwa!

  • Dodano: 2024-07-09 10:00

Trwa remont zabytkowej nastawni bramowej w Bytomiu na przebudowywanej linii kolejowej nr 131. Do tej pory wykonawca – firma PORR SA oczyścił część nastawni nad torami, wykonał częściowo drenaż, a także rozpoczął prace wewnątrz nastawni przy oczyszczeniu i malowaniu. W lipcu rozpoczną się również prace związane z wymianą okien. Inwestycja, która zakończy się jeszcze w 2024 roku będzie łącznie kosztowała 1,4 mln zł.

Inwestycja w remont nastawni

W ramach inwestycji konstrukcja nastawni zostanie oczyszczona i pomalowana, a ponadto wykonawca przeprowadzi renowację elewacji, wymieni drzwi, okna i oświetlenie. Modernizację przejdzie również wnętrze, a obiekt po zakończeniu robót będzie podświetlony.

Wszystkie prace realizowane na nastawni bramowej zostały uzgodnione ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Zgodnie z podpisaną umową, remont nastawni powinien zakończyć się jeszcze w 2024 roku. Prace związane z remontem budynku nastawni realizuje firma PORR SA, która prowadzi także przebudowę hali peronowej dworca PKP w Bytomiu i linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie.

Historyczna nastawnia bramowa „Bt”

Nastawnia bramowa „Bt” została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku, kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w charakterystycznym, modernistycznym kształcie, w stylu streamline, który popularny był w latach 30. XX wieku. Obiekt posiada formę dwubryłową – niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni. To w niej znajdują się urządzenia suwakowe przeznaczone do kierowania ruchem pociągów, które pozostaną na swoim miejscu i będą nadal ozdobą pochodzącej z 1935 roku nastawni.

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” nie pełni już funkcji posterunku technicznego. We wrześniu 2022 roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4, a docelowo ruch pociągów po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 131 będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania „Bytom” w rejonie ul. Składowej.

Praca nad remontem nastawni "Bt" trwa!

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również