Trwa remont zabytkowej nastawni bramowej w Bytomiu na przebudowywanej linii kolejowej nr 131. Do tej pory wykonawca – firma PORR SA oczyścił część nastawni nad torami, wykonał częściowo drenaż, a także rozpoczął prace wewnątrz nastawni przy oczyszczeniu i malowaniu. W lipcu rozpoczną się również prace związane z wymianą okien. Inwestycja, która zakończy się jeszcze w 2024 roku będzie łącznie kosztowała 1,4 mln zł.
Inwestycja w remont nastawni
W ramach inwestycji konstrukcja nastawni zostanie oczyszczona i pomalowana, a ponadto wykonawca przeprowadzi renowację elewacji, wymieni drzwi, okna i oświetlenie. Modernizację przejdzie również wnętrze, a obiekt po zakończeniu robót będzie podświetlony.
Wszystkie prace realizowane na nastawni bramowej zostały uzgodnione ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Zgodnie z podpisaną umową, remont nastawni powinien zakończyć się jeszcze w 2024 roku. Prace związane z remontem budynku nastawni realizuje firma PORR SA, która prowadzi także przebudowę hali peronowej dworca PKP w Bytomiu i linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie.
Historyczna nastawnia bramowa „Bt”
Nastawnia bramowa „Bt” została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku, kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w charakterystycznym, modernistycznym kształcie, w stylu streamline, który popularny był w latach 30. XX wieku. Obiekt posiada formę dwubryłową – niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni. To w niej znajdują się urządzenia suwakowe przeznaczone do kierowania ruchem pociągów, które pozostaną na swoim miejscu i będą nadal ozdobą pochodzącej z 1935 roku nastawni.
Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” nie pełni już funkcji posterunku technicznego. We wrześniu 2022 roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4, a docelowo ruch pociągów po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 131 będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania „Bytom” w rejonie ul. Składowej.