Najnowszy tramwaj, jaki zakupiła spółka Tramwaje Śląskie S.A. - Moderus MF 10 AC wyjechał w sobotę, 20 czerwca na tory. Nowy tramwaj pozytywnie przeszedł procedurę odbiorową i przekazany został do zajezdni w Bytomiu-Stroszku, skąd dzisiaj rozpoczął swój pierwszy kurs.
Tramwaj będzie obsługiwał na początek linię nr 0 (Katowice Plac Wolności - Chorzów Stadion Śląski Pętla Zachodnia), jednak kursy zjazdowe i wyjazdowe będzie realizował jako linia nr 19. Do tej pory firma Modertrans Poznań Sp. z o.o. dostarczyła spółce Tramwaje Śląskie S.A. 6 z 8 zamówionych wagonów jednokierunkowych Moderus MF 10 AC. To pierwszy typ taboru Spółki wyposażony w klimatyzację przedziału pasażerskiego.
Wagony te przeszły pozytywnie procedurę odbiorową i przekazane zostały do zajezdni Rejonu nr 3 w Bytomiu-Stroszku przy ul. Drzewnej, gdzie trwają szkolenia kolejnych motorniczych. Właśnie z bytomskiej zajezdni tramwaje wyruszyły do obsługi liniowej.
Nowe wagony są efektem realizacji umowy, którą w marcu 2018 roku podpisali przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie S.A. i firmy Modertrans Poznań Sp. z o.o. Umowa obejmuje dostawę 10 nowych wagonów jednoczłonowych, z czego 2 są tramwajami dwukierunkowymi. Te wagony zostały już przez poznańską firmę wyprodukowane – trwa procedura odbiorowa.
Konstrukcja i design zewnętrzny nowych tramwajów bazują na rozwiązaniach z pojazdów Moderus Gamma
Są to pojazdy niemal w połowie niskopodłogowe, wsparte na nowoczesnych wózkach trakcyjnych, wyposażone w takie udogodnienia jak: klimatyzacja w przedziale pasażerskim, ładowarki USB, rampa ułatwiająca wjazd wózków do tramwaju, inteligentne urządzenia wizualnej i fonicznej informacji pasażerskiej, drzwi odskowo-przesuwne i wiele innych. Kabina motorniczego wyposażona jest m.in. w wygodny fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy i konsolą z podstawowymi przyciskami, wielofunkcyjne panele dotykowe, niezależną klimatyzację oraz bramkę bezpieczeństwa chroniącą motorniczego w przypadku kolizji.
Zakup 10 wagonów jednoczłonowych z poznańskiego Modetransu to realizacja pierwszego z dwóch zadań taborowych, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 29 mln zł netto.
Rozkład jazdy linii nr 19 z uwzględnieniem kursów nowym modelem tramwaju MF 10 AC dostępny jest TUTAJ