Trwa przebudowa hali peronowej dworca kolejowego w Bytomiu. Modernizacja dworca rozpoczęła się od wyburzenia pierwszego peronu, zwanego peronem polskim. We wtorek 25 października Łukasz Konarzewski, Śląski Wojewódzki Konserwator Zabytków razem z zastępcą prezydenta Bytomia Michałem Biedą wzięli udział we wspólnej wizji lokalnej na remontowanym dworcu.
Bytomski Dworzec jest dla nas bardzo ważny, pomimo, że miasto nie jest jego właścicielem. Dlatego, już jakiś czas temu zwróciliśmy się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o spotkanie w tej sprawie. We wtorek wspólnie wizytowaliśmy przebudowę hali peronowej i likwidowany pierwszy peron. Likwidowany zgodnie z uzgodnionym z WKZ projektem. Chcąc zachować historyczne elementy likwidowanego peronu - balustrady oraz nitowaną konstrukcję wsporczą, będziemy wnioskować o ich przeniesienie na inny peron i wykorzystanie jako świadka historii - podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
W ramach przebudowy hali peronowej dworca PKP przywrócone zostaną historyczne szklenia na świetliku, frontach oraz ścianie od strony peronu nr 3, hala zostanie przeszklona, zaś nawierzchnia peronów będzie wykonana według historycznego układu „karo”.
Historyczny pierwszy peron
Z pierwszego peronu zwanego polskim odchodziły w okresie międzywojennym pociągi pasażerskie w kierunku granicy polskiej. Zgodnie z projektem przebudowy hali peronowej, aby zachować funkcjonalność układu torowego, peron ten przez inwestora i właściciela (PKP PLK) został przeznaczony do wyburzenia.
We wrześniu rozpoczęła się jego likwidacja i rozbiórka wiaty peronowej. O jej zachowanie jednak nadal apelują bytomscy społecznicy oraz pasjonaci kolei, dlatego mając na uwadze te sygnały, władze miasta wystąpią do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o objęcie ochroną historycznych balustrad przy wejściu na pierwszy peron oraz ich przeniesienie na innych peron, a także zachowanie przykładowej nitowanej konstrukcji wsporczej.
Ostateczną decyzję dotyczącą objęcia ochroną historycznych balustrad i nitowanej konstrukcji wsporczej po likwidowanym peronie pierwszym podejmie Wojewódzki Konserwator Zabytków w Katowicach, który może nakazać właścicielowi obiektu, jakim są Polskie Koleje Państwowe, zachowanie tych elementów.
Trwa przebudowa stacji w Bytomiu wraz z linią kolejową nr 131
Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W pierwszej fazie na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, a także zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa, perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Z kolei na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowane zostaną stacje w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu, a stacja Bytom - Północny zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
Oprócz prac w hali peronowej bytomskiego dworca PKP, przebudowa obejmie także wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. Zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły. Z kolei na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej. Po zakończeniu prac zostanie zwiększona nie tylko przepustowość stacji, ale rozdzielony będzie także ruch towarowy od pasażerskiego.