Jak długi majowy weekend to tylko z Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi. Wczoraj 1 maja rozpoczęła kursowanie kolej wąskotorowa, którą miłośnicy kolei i turyści przejechali trasę z Bytomia do Tarnowskich Gór. To jednak nie wszystkie atrakcje wczorajszego dnia. Z okazji rozpoczęcia sezonu SGKW jak co roku udostępniło Izbę Tradycji Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, możliwość zwiedzania stacji Bytom Karb Wąskotorowy oraz wystawy taboru kolejowego.
Para buch, koła w ruch!
Pierwszy pociąg wyruszył w trasę o 9.45 ze stacji Bytom Wąskotorowy. Następnie zatrzymał się na stacjach: Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Sucha Góra, Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra, by dojechać do stacji w Tarnowskich Górach. Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi będzie się można jeszcze przejechać 3 i 5 maja, a także w niedzielę – 12, 19 i 26 maja – rozkład jazdy dostępny jest na stronie SGKW.
Bilety na podróż dostępne będą w dniu kursowania kolei u konduktora – ceny biletów normalne, ulgowe oraz uwzględniające różne taryfy dostępne są na stronie SGKW.
Nie lada gratka dla miłośników kolei
Podczas kursowania kolei wąskotorowej będzie można zwiedzić Izbę Tradycji na stacji Bytom Karb Wąskotorowy, stację Bytom Karb Wąskotorowy z przewodnikiem, tabor kolei wąskotorowej oraz zakupić pamiątki związane z kolejami wąskotorowymi.
Na mapach kolei wąskotorowych Bytom zajmuje wyjątkowe miejsce. To tu, nieprzerwanie od 1853 roku działa najstarsza czynna linia kolei wąskotorowej na świecie. Obsługuje ona trasę o długości 21 km, której przystanek początkowy znajduje się na peronie wąskotorowym dworca głównego w Bytomiu. Pociągi na tej trasie zatrzymują się na dziesięciu stacjach, między innymi na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu rezerwatu Segiet, przy Zabytkowej Kopalni Srebra oraz – w lecie – przy zalewie Nakło-Chechło, chętnie odwiedzanym przez mieszkańców regionu.
Stowarzyszenie dba o stan sprzętów
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych powstało w roku 2003, a celem jego istnienia jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, budynków i taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz ochrona dziedzictwa przemysłowego. Jego wolontariusze i pracownicy wykonują prace obejmujące wszelkie aspekty działania firmy kolejowej – od utrzymania porządku na terenie stacji i wzdłuż torów poprzez remonty nawierzchni kolejowej, remonty taboru aż po prowadzenie wszelkiej niezbędnej dokumentacji.