Wiadomości z Bytomia

Dzięki rozbudowie sygnalizacji tramwaje linii nr 6, 7 i 19 pojadą szybciej

  • Dodano: 2024-01-08 09:45

Na 15 skrzyżowaniach drogowo-tramwajowych w Bytomiu rozbudowana została sygnalizacja świetlna. To oznacza, że jadące z Bytomia w kierunku Katowic, Stroszka czy Świętochłowic tramwaje będą miały priorytet na przejeździe, a pasażerowie szybciej dojadą do celu. Inwestycja kosztowała 1 mln 434 tys. zł i w całości została sfinansowania dzięki pozyskanemu przez miasto dofinansowaniu z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

- W 2023 roku zmodernizowane zostały torowiska tramwajowe w ul. Piekarskiej i Sądowej i linia tramwajowa łącząca Śródmieście ze Stroszkiem - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.

- Teraz dzięki zakończonym pracom związanym z budową nowych oraz rozbudową istniejących sygnalizacji świetlnych w centrum, Rozbarku, Łagiewnikach i Stroszku linie tramwajowe obsługujące te dzielnice będą miały priorytet na przejazdach drogowo-tramwajowych. Dzięki czemu skróci się czas ich przejazdu dla pasażerów komunikacji publicznej - dodaje wiceprezydent Michał Bieda.

Priorytet dla tramwaju na kilkunastu skrzyżowaniach w Bytomiu

Pozyskane przez miasto dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii umożliwiło rozbudowanie sygnalizacji świetlnej na 15 skrzyżowaniach w Rozbarku, Łagiewnikach, Stroszku oraz centrum.

Dla linii tramwajowej nr 19 rozbudowana została sygnalizacja oraz skonfigurowane zostały sterowniki sygnalizacji świetlnej. Prace zrealizowano aż na 8 skrzyżowaniach:

  • Strzelców Bytomskich w rejonie ZG „Eko Plus”,
  • Strzelców Bytomskich w rejonie drogi osiedlowej,
  • Strzelców Bytomskich - pl. Żeromskiego,
  • Strzelców Bytomskich w rejonie ul. Sikorskiego,
  • Strzelców Bytomskich - Narutowicza,
  • Strzelców Bytomskich - Szymały,
  • Strzelców Bytomskich - Wojciechowskiego
  • oraz Strzelców Bytomskich - Długa - Władysława Łokietka.

Dla linii tramwajowej nr 7 wykonawca rozbudował sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic: Miarki i Jagiellońskiej, Zabrzańskiej, Łagiewnickiej oraz ul. Świętochłowickiej, Fabrycznej i Ludowej, a także Świętochłowickiej, Ostatniej i św. Piotra. Z kolei dla linii nr 6 są to skrzyżowania ul. Wrocławskiej i Reja, skrzyżowanie ul. Chorzowskiej, Miarki, Siemianowickiej i Witczaka oraz Chorzowskiej w rejonie Media Markt, zaś w rejonie przejazdu drogowo-tramwajowego na ul. Pszczyńskiej w Rozbarku powstała nowa sygnalizacja świetlna.

W ramach projektu wykonawca inwestycji - firma ZIR W. Sylwestrzak i sp. j. z Bytomia zrealizowała roboty instalacyjne i informatyczne, w tym m.in.: zmieniła konfigurację sterowników sygnalizacji, rozbudowała systemy detekcji z uwzględnieniem dodatkowych pętli indukcyjnych. Wprowadzone zmiany na 15 skrzyżowaniach w naszym mieście umożliwią optymalizację programu sygnalizacji świetlnej, dzięki czemu tramwaj będzie miał priorytet przy przejeździe przez skrzyżowania.

Przebudowa trzech skrzyżowań kluczowa dla nadania priorytetu tramwajom

W ramach całego projektu nadania priorytetu tramwajom na linii nr 6 i 19 przebudowane zostaną również trzy ważne skrzyżowania w centrum, Stroszku i Rozbarku. Na razie wykonana została dokumentacja projektowa oraz pozyskane niezbędne decyzje administracyjne związane z przebudową trzech skrzyżowań: ulicy Chorzowskiej z Arki Bożka i ul. Wrocławskiej z ul. Łużycką dla linii nr 6 oraz skrzyżowania ul. Strzelców Bytomskich i Narutowicza w Stroszku dla linii nr 19.

Umowa na realizację tego przedsięwzięcia opiewa na ponad 503 tys. zł z czego prawie 384 tys. zł to pozyskane przez gminę dofinansowanie również z Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii.

Zakres prac, jakie będą musiały zostać przeprowadzone, aby upłynnić przejazd tramwajów przez skrzyżowania obejmą m.in.: poszerzenie jezdni, przestawienie słupów oświetleniowych oraz przebudowę lub zabezpieczenie sieci sygnalizacji świetlnej, oświetlenia, elektroenergetycznej i wodociągowej.

Łącznie miasto na realizację wszystkich projektów pozyskało z Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii ponad 1,8 mln zł.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również