Wiadomości z Bytomia

Bytomianin omal nie stracił 190 tysięcy złotych! Oszust podał się za policjanta CBŚ

  • Dodano: 2019-01-28 14:00, aktualizacja: 2019-01-28 15:56

W poprzednim tygodniu na terenie Bytomia odnotowano próbę wyłudzenia pieniędzy od starszej osoby. Do 77-latka zadzwonił mężczyzna podając się za funkcjonariusz Centralnego Biura Śledczego. Senior w obawie o swoje oszczędności postępował zgodnie z instrukcją rzekomego policjanta. W ostanie chwili zorientował się, że to może być oszust. Zgłosił się na policję i w porę uratował swoje oszczędności.

Przebieg zdarzenia

W czwartek po południu 77- letni mieszkaniec Bytomia został wstawiony przez oszustów na próbę. Oszust zadzwonił do seniora podając się za policjanta Centralnego Biura Śledczego i poinformował go, że jego konto bankowe jest zagrożone. Z obawy o swoje oszczędności senior postępował zgodnie z instrukcją. Założył sobie nowe konto w innym banku, ale do obsługi konta podał nr telefonu podany przez oszusta. Następnie przelał swoje oszczędności w kwocie 190 tysięcy złotych. Senior po tym jak wyszedł z banku zaczął się zastanawiać czy nie padł ofiarą oszustów. Poszedł do najbliższej jednostki policji i opowiedział o całym zdarzeniu. Jego przypuszczenia się potwierdziły, zdążył zablokować konto i ocalić swoje oszczędności.

Pamiętajmy

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!
  • Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!
  • nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!
  • po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj Policję.

Jak działają oszuści?

  • dzwonią na telefon stacjonarny, a numery wybierają z książki telefonicznej,
  • rozmowę prowadzą w taki sposób, aby osoba oszukiwana uwierzyła, że rozmawia z kimś z rodziny i sama wymieniła imię wnuka, czy córki,
  • utrzymują stały kontakt telefoniczny lub wykonują do swoich ofiar bardzo wiele połączeń telefonicznych w krótkich odstępach czasu, w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy oraz utrudnienie kontaktu z członkami rodziny, w celu zweryfikowania całej sytuacji,
  • kiedy wyczuwają, że osoba oszukiwana ma jakieś wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również