Wiadomości z Bytomia

Kolejne 41 mln zł dofinansowania do budowy centrów przesiadkowych w Bytomiu

  • Dodano: 2025-10-15 11:30

W miejscu wysłużonego dworca autobusowego przy pl. Wolskiego w Śródmieściu powstanie centrum przesiadkowe, które umożliwi szybką przesiadkę z autobusu na tramwaj, rower czy pociąg. Kolejne dwa centra przesiadkowe powstaną w sąsiedztwie przystanków kolejowych Bytom Karb i Bytom Stroszek. To wszystko dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. We wtorek 14 października otrzymaliśmy informację o przyznaniu kolejnych niemal 41 mln zł dofinansowania do realizacji inwestycji.

Nowe centra przesiadkowe zmienią komunikację w Bytomiu

– Dzięki temu dofinansowaniu zrealizujemy wyczekiwaną przez bytomian przebudowę dworca autobusowego przy pl. Wolskiego. Wybudujemy też centrum przesiadkowe w Karbiu. W sumie powstaną trzy centra przesiadkowe, które poprawią funkcjonowanie transportu publicznego w mieście i umożliwią szybką przesiadkę z tramwaju, na autobus, pociąg czy metrorower – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

Na podstawie analiz funkcjonalności centrów przesiadkowych i technologii ich budowy zawartych w programie funkcjonalno-użytkowym, wstępny koszt budowy trzech centrów przesiadkowych w Bytomiu został określony na około 70 mln zł. Miasto starało się o dofinansowanie do realizacji tych inwestycji z dwóch źródeł: Programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027/ na kwotę prawie 41 mln zł oraz Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach środków Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 na kwotę 7 mln zł. W styczniu 2025 roku pozyskaliśmy 7 mln zł na budowę centrum przesiadkowego w Stroszku, a w październiku 40 mln 847 tys. zł na budowę centrów przesiadkowych w Karbiu i na pl. Wolskiego w Śródmieściu.

– Łącznie na wszystkie trzy centra przesiadkowe pozyskaliśmy z Unii Europejskiej blisko 48 mln zł. Te środki pozwolą nam na rozpoczęcie procedur przetargowych w formule projektuj-buduj. Planujemy zakończyć inwestycje do końca 2028 roku. Obydwa nasze wnioski o dofinansowanie zostały pozytywnie ocenione dzięki szczegółowo przygotowanej dokumentacji aplikacyjnej. Spełniają wszystkie kryteria dotyczące węzłów przesiadkowych – dodaje wiceprezydent Michał Bieda.

Przygotowane analizy niezbędne do pozyskania dofinansowani

Aby pozyskać dofinansowanie, Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu przygotował specjalistyczne dokumenty, m.in.: prognozę ruchu, ocenę finansową i ekonomiczną, studium wykonalności, a także dokumenty środowiskowe, techniczne oraz finansowe.

Departament Projektów Miejskich Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wysoko ocenił złożony wniosek i uznał, że spełnia wszystkie kryteria określone w naborze związane z budową centrów przesiadkowych.

Wszystkie koncepcje konsultowane

Miejski Zarząd Dróg i Mostów przed opracowaniem założeń projektowych do programu funkcjonalno-użytkowego oraz ogłoszeniem przetargu na „Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania pn.: „Mobilna Metropolia – Budowa Centrów Przesiadkowych na terenie Gminy Bytom” skonsultował powstałe koncepcje z przedstawicielami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Tramwajów Śląskich oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Koncepcja budowy centrów przesiadkowych w Bytomiu była również tematem warsztatów, w których udział wzięli studenci i nauczyciele akademiccy z Wydziałów Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Uniwersytetu Technicznego w czeskiej Ostrawie.

– Wznawiamy rozmowy z Tramwajami Śląskimi o przywróceniu inwestycji dotyczącej budowy torowiska do pl. Wolskiego na listę przedsięwzięć do realizacji. Chcemy, żeby przedsięwzięcie było realizowane równolegle z budową dworca. Zakładamy, że budowa będzie trwała w roku 2027 i 2028 i w tym samym czasie powinien powstać nowy odcinek torowy.

Bytomski projekt jednym z kluczowych w Metropolii

Bytomski projekt „Mobilna Metropolia – budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” jest jednym z kilkunastu projektów miast Metropolii wpisanych na listę projektów zintegrowanych realizujących cele Strategii Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 roku. Warto wspomnieć, że bytomski projekt już w czerwcu 2023 uzyskał pozytywną opinię Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie możliwości współfinansowania tych projektów w ramach programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027/.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również