Wiadomości z Bytomia

Bytom: Od 27 marca kolejne zmiany w organizacji ruchu pod wiaduktem przy u. Zabrzańskiej

  • Dodano: 2023-03-27 06:45, aktualizacja: 2023-03-26 17:46

W poniedziałek 27 marca wykonawca przebudowy linii kolejowej rozpocznie prace związane z przebudową drugiej podpory wiaduktu na Zamłyniu. Prace te zakładają wyłączenie z ruchu pieszego chodnika pod wiaduktem. Piesi, którzy będą chcieli przejść z ul. Miarki w stronę ul. Łagiewnickiej i Zabrzańskiej będą musieli korzystać z tymczasowego przejścia w rejonie dworca autobusowego.

Kierowcy jadący od strony Szombierek i Łagiewnik do centrum będą mogli korzystać wyłącznie z jednego pasa ruchu, który zostanie poprowadzony po torowisku tramwajowym. Kierowcy wjeżdżający pod wiadukt od strony centrum będą mogli znów korzystać z dwóch pasów.

Od poniedziałku będzie można znów pojechać spod wiaduktu nie tylko w stronę Szombierek, ale też Łagiewnik. Otwarty zostanie również środkowy pas ruchu na ul. Jagiellońskiej umożliwiający jazdę w stronę Łagiewnik.

remont wiaduktu zamynie

Jak będzie wyglądała nowa organizacja ruchu?

Firma PORR SA kontynuuje roboty związane z przebudową podpór wiaduktu. Od 27 marca jezdnia pod wiaduktem zostanie zawężona do trzech pasów. Kierowcy jadący od strony Szombierek i Łagiewnik do centrum będą mogli korzystać wyłącznie z jednego pasa ruchu, który zostanie poprowadzony po torowisku tramwajowym. Przejście pod wiaduktem będzie nieczynne, a piesi będą musieli korzystać z tymczasowego przejścia w rejonie dworca autobusowego.

Kierowcy jadący od strony Szombierek będą mogli skręcić w stronę centrum wyłącznie z lewego pasa. Prawy pas jezdni ul. Zabrzańskiej będzie umożliwiał skręt tylko w stronę Łagiewnik i Świętochłowic. Spod wiaduktu od strony pl. Wolskiego będzie można pojechać nie tylko w stronę Szombierek, ale też Łagiewnik. Otwarty zostanie również środkowy pas ruchu na ul. Jagiellońskiej umożliwiający jazdę w stronę Łagiewnik.

Kierowcy, którzy będą chcieli dojechać od strony Łagiewnik do centrum, będą mogli korzystać również z przygotowanych objazdów. Dla kierowców jadących z Łagiewnik do centrum przygotowano objazd ulicami:

  • Krzyżową,
  • Starochorzowską,
  • Chorzowską,

zaś dla kierowców jadących do Krakowa, Opola i Wrocławia ulicami:

  • Krzyżową,
  • Starochorzowską,
  • Chorzowską,
  • al. Jana Pawła II.

Komunikacja publiczna będzie funkcjonowała bez zmian, tzn. linie autobusowe nr 92 i 201 będą nadal jeździły według zmienionych rozkładów jazdy - więcej na stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego

Postęp prac związanych z przebudową linii kolejowej 131

Remont tuneli pod dworcem, wiaduktów oraz roboty pod halą peronową. To najważniejsze prace, jakie realizuje obecnie wykonawca przebudowy linii kolejowej nr 131 w Bytomiu.

Prace są widoczne już na kilku odcinkach w mieście. Są prowadzone pod halą peronową dworca PKP - gdzie trwają roboty zbrojarsko-ciesielskie związane z przebudową przejść, prace betoniarskie pod halą oraz roboty wykończeniowe w tunelu zachodnim. Przebudowywane są również wiadukty w rejonie Zamłynia, nad ul. Dąbrowa Miejska i Strzelców Bytomskich oraz przy granicy Bytomia i Radzionkowa nad ul. Sikorskiego.

Jak będzie wyglądał harmonogram dalszych prac?

Przebudowa linii kolejowej nr 131 w mieście obejmuje jej cały odcinek, co oznacza, że przed nami jeszcze prace związane z przebudową wiaduktów nad ul. Dojazd, Chorzowską i Sienną. Tam wykonawca inwestycji firma PORR SA planuje rozpocząć prace w III kwartale 2023 roku. Z kolei na przełomie kwietnia i maja br. planowane są roboty związane z montażem dźwigarów wiaduktu w rejonie Zamłynia, zaś po przebudowie wiaduktu kolejowego nad ul. Strzelców Bytomskich w Stroszku, jesienią 2023 roku rozpocznie się w jego rejonie budowa nowego przystanku kolejowego, gdzie zostanie przeniesiona stacja kolejowa.

Budowa nowego przystanku kolejowego w rejonie ul. Strzelców Bytomskich ma na celu zintegrowanie komunikacji kolejowej z autobusową i tramwajową, a tym samym zachęcenie bytomian do korzystania z komunikacji publicznej.

Miasto pozytywnie zaopiniowało zmianę nazwy stacji kolejowej w rejonie ul. Strzelców Bytomskich z „Bytom Północny” na „Bytom Stroszek”.

Gigantyczna inwestycja PKP PLK

Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W pierwszej fazie na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, a także zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa, perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Z kolei na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowane zostaną stacje w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu, a stacja Bytom - Północny zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.

Oprócz prac w hali peronowej bytomskiego dworca PKP, przebudowa obejmuje także wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. W ramach prac zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły. Z kolei na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Po zakończeniu prac zostanie zwiększona nie tylko przepustowość stacji, ale rozdzielony będzie także ruch towarowy od pasażerskiego.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również