Wiadomości z Bytomia

Suplementy, a zbilansowana dieta

  • Dodano: 2022-03-02 15:15

W artykule znajdziesz odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące suplementów diety oraz najsilniejszych i najpopularniejszych witamin, które warto przyjmować. W niektórych jednostkach chorobowych i specjalnych dietach, jest to wręcz konieczne. 

Jakie suplementy należy przyjmować? 

To pytanie zadaje sobie wielu z nas, zwłaszcza zimą, kiedy nasz układ odpornościowy jest osłabiony i kiedy większość z nas czuje się wyjątkowo (na granicy śmieszności) zmęczona. Obecnie, gdy dostępnych jest tak wiele suplementów i produktów witaminowych, dostępne są różne opcje, jednak trudno jest dokładnie określić, które witaminy i suplementy przyniosą nam najwięcej korzyści. Czy powinieneś wybrać multiwitaminę, czy tylko pojedynczą witaminę lub minerał? Czy pomogą one w rozwiązaniu konkretnych problemów zdrowotnych, czy tylko poprawiają ogólne samopoczucie? 

Czy każdy powinien suplementować witaminę D?

Odpowiedź brzmi: "tak", w okresie od początku października do końca marca. W miesiącach letnich nasz organizm otrzymuje wystarczającą ilość witaminy D ze światła słonecznego, jednak zimą jest to niemożliwe. Oficjalne wytyczne są jasne: Każdy (w tym kobiety w ciąży i karmiące piersią) powinien rozważyć przyjmowanie codziennego suplementu zawierającego 1000 µg witaminy D w okresie jesienno-zimowym. Oczywiście, można również zwiększyć spożycie witaminy D z pożywienia, jedząc więcej tłustych ryb, tranu, jaj i czerwonego mięsa, jednak większość ludzi najprawdopodobniej nie będzie w stanie uzyskać wystarczającej ilości witaminy D z samej diety. Witamina ta jest niezbędna dla zdrowia kości i prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, dlatego zalecane jest przyjmowanie suplementów witaminy D.

Suplementy multiwitaminowe,a pojedyncze witaminy - co jest lepsze?

Logika w tym przypadku jest całkowicie zrozumiała. Jeśli zimą wszyscy cierpimy na niedobór witaminy D, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że mamy również niedobór innych witamin, więc dlaczego nie sięgnąć po suplement multiwitaminowy?  Istnieją dwie główne szkoły myślenia na ten temat. Badania naukowe nie wykazały żadnego wiarygodnego związku między przyjmowaniem preparatów wielowitaminowych a poprawą stanu zdrowia. Ludzie w krajach rozwiniętych powinni być w stanie uzyskać wszystkie niezbędne witaminy i minerały ze swojej diety.  

Wielu dietetyków twierdzi jednak, że wiele osób nie stosuje zrównoważonej diety i dlatego suplementy są kluczem do optymalnego zdrowia. Ważne jest, aby nie stawiać sobie samemu diagnozy, dlatego też zawsze konsultuj się z lekarzem pierwszego kontaktu, jeśli rozważasz przyjmowanie suplementów, zwłaszcza tych jedno witaminowych. Przedawkowanie witamin może mieć poważne, szkodliwe skutki dla zdrowia, dlatego nie należy przyjmować żadnych suplementów witaminowych z wyjątkiem D. Wyjątkami są osoby, które posiadają schorzenia wymagające dostarczenia większej ilość poszczególnych składników. Przykładem jest, anemia w której dieta może nie wystarczyć, aby uzyskać optymalną podaż żelaza lub niedoczynność tarczycy, w której nawet dobrze zbilansowana dieta przy hashimoto może być niedoborowa w jod. 

Probiotyki - czy warto?

Probiotyki są obecnie bardzo popularne, ponieważ powiązano je z poprawą zdrowia jelit. Problem z pokarmami probiotycznymi polega na tym, że nie każdy może je spożywać. Jeśli masz nadwrażliwość lub nie trawisz dobrze pokarmów probiotycznych, dobrym rozwiązaniem może być suplement. Do produktów spożywczych, które w naturalny sposób dostarczają żywe kultury bakterii należą przede wszystkim fermentowane produkty mleczne oraz kiszonki. Jeżeli z jakiegoś powodu nie możesz lub nie chcesz spożywać, ani jednych, ani drugich, zaleca się włączenie suplementacji probiotykami. 

Suplementy syntetyczny, a pochodzenia naturalnego - czy jest różnica? 

Najlepszym źródłem witamin i minerałów zawsze jest żywność. Jeśli jednak zdecydowałeś się na stosowanie suplementów, nie ma dowodów na to, że suplementy sprzedawane jako te pochodzenia naturalnego są korzystniejsze od tych, które zostały wyprodukowane syntetycznie w laboratorium. Najważniejsze jest, aby kupować witaminy z renomowanych źródeł (np. apteka lub renomowany sklep internetowy), od znanych marek, które w przejrzysty sposób informują o tym, jak i gdzie wytwarzają swoje produkty. 

Sylwia GerlaczekSylwia Gerlaczek
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.