Filtr powietrza w motocyklu stanowi istotny element układu dolotowego. Jest on odpowiedzialny za zatrzymywanie zanieczyszczeń, które mogłyby dostać się do serca jednośladu, czyli silnika. Filtry powietrza usuwają z przepływającego powietrza różnorodne cząstki brudu mogące doprowadzić do zaburzenia pracy silnika maszyny. Uszkodzony czy zużyty filtr wiąże się z ryzykiem poważnych uszkodzeń układu napędowego. W tym artykule omawiamy najważniejsze kwestie związane z wymianą filtra powietrza w motocyklu.
Filtr powietrza w motocyklu – jaką pełni funkcję?
Filtr powietrza wchodzi w skład układu ssącego odpowiedzialnego za zatrzymywanie różnego rodzaju nieczystości, które mogłyby dostać się do komory spalania i doprowadzić do uszkodzeń. Chociaż to element niewielki, jest on niebywale ważny. Może on ulec zapchaniu, dlatego niezbędne jest regularne kontrolowanie jego stanu i wymiana.
Aby silnik spalinowy działał prawidłowo, a tym samym tłoki oraz wał karbowy wprowadzane były w ruch, niezbędne jest paliwo i powietrze. Paliwo dostarczane jest przykładowo poprzez wtryskiwacze, natomiast powietrze pobierane jest z zewnątrz przez układ ssący, aby zostać podgrzane i sprężone. Filtry powietrza zapewniają, że dostarczane powietrze jest pozbawione niepożądanych zanieczyszczeń.
Wymiana filtra powietrza w motocyklu – kiedy należy to zrobić?
Nie należy lekceważyć roli filtra powietrza w motocyklu – w trakcie okresowych przeglądów niezbędne jest skontrolowanie jego stanu. Jeśli nie zadbamy o ten element, ryzykujemy konsekwencjami w postaci wzrostu spalania, spadku mocy maszyny, a niekiedy nawet uszkodzeniem silnika jednośladu! Zarówno filtr powietrza motocykla, jak i jego wymiana nie są kosztowne, dlatego zdecydowanie nie warto zlewać z zastąpieniem elementu nowym, sprawnym filtrem. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą, unikając uszkodzeń w kolejnych podzespołach i konieczności poniesienia znacznie większych kosztów finansowych na ich naprawę. Sprawdź ofertę filtrów powietrza w ABC Motoru: https://sklep.abcmotoru.com.pl/filtr-powietrza.
Jak wymienić filtr powietrza w motocyklu?
Zanim przejdziemy do wymiany filtra, należy sprawdzić, jaki jego rodzaj posiada nasza maszyna. Filtry papierowe powinny zostać wymienione w chwili, gdy ulegną one sporemu zabrudzeniu. Należy jednak wspomnieć, że niektórzy motocykliści są zdania, że należy to robić przy każdym przeglądzie – co rok lub po przejechaniu 10-20 tysięcy kilometrów. Jeśli natomiast nasz motocykl posiada filtr gąbkowy, można go wyczyścić i nasmarować specjalnym olejem do filtra, by następnie całość ponownie zamontować w maszynie. Nie można zapomnieć jednak, że takie filtry mają ograniczoną żywotność i przed wymianą można je czyścić dwa bądź trzy razy.
Filtr powietrza do wymiany – objawy
Jakie są objawy nadmiernie zużytego filtra powietrza w motocyklu? To przede wszystkim wzrost spalania oraz spadek mocy jednośladu. Spowodowane jest to tym, że do serca maszyny dociera wtedy mniej powietrza, przez co silnik pobiera więcej paliwa. Zapchany filtr może prowadzić także do nierównomiernej pracy silnika. W takiej sytuacji nie należy ignorować problemu i niezwłocznie wymienić filtr powietrza w motocyklu.
Jak wybrać filtr powietrza do motocykla?
Układ dolotowy składa się z wlotu bądź wlotów powietrza, kanałów dolotowych, a także puszki z filtrem i dolotowego kolektora – to dość skomplikowana konstrukcja. Filtr powietrza w jednośladzie posiada określone wymiary, co pozwala na uzyskanie optymalnego poziomu filtracji powietrza oraz jego przepuszczalności. Z tego względu wskazane jest wybranie filtra, który jest zgodny z fabryczną specyfikacją naszej maszyny – zyskamy wtedy pewność, że po jego zamontowaniu wszystko będzie działać w pełni sprawnie.
Możliwe jest jednak wprowadzanie pewnych zmian – jeśli producent maszyny pierwotnie zamontował filtr papierowy, możemy go zastąpić filtrem gąbkowym. Chociaż jest on odrobinę droższy, to charakteryzuje się on lepszą filtracją oraz dłuższą żywotnością. A czy warto wymienić filtr powietrza w motocyklu na sportowy? Okazuje się, że nie zawsze – niekiedy efekt może być niekorzystny. Warto sięgnąć po radę mechanika, zanim podejmiemy decyzję w tej kwestii.
W niektórych motocyklach, aby wymienić filtr powietrza, wystarczy zdemontować kanapę i zyskać dostęp do airboxa. Inne maszyny wymagają jednak bardziej skomplikowanych czynności, takich jak demontowanie owiewek czy uniesienie zbiornika paliwa.