Nieznani sprawcy, poprzez wysłanie linku aktywacyjnego do złośliwego oprogramowania doprowadził 73-letniego mieszkańca Bytomia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem. Senior utracił z konta bankowego 15000 zł. Policjanci w tej sprawie prowadzą czynności.
Oszustwo w Bytomiu
27 stycznia 2025 roku, do Komisariatu Policji IV w Bytomiu zgłosił się 73-letni mieszkaniec miasta, który padł ofiarą oszustów. Mężczyzna stracił 15 tysięcy złotych z konta bankowego, po tym jak dał się nabrać na fałszywą obietnicę nagrody.
Jak doszło do oszustwa?
Początek tej historii to telefon od kobiety, która poinformowała seniora, że ma do odebrania nagrodę – 12 tysięcy euro. Oświadczyła, że wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami, by ją odebrać. Potem rozmowę przejął mężczyzna, który przekonał 73-latka do podania numeru konta bankowego. Wkrótce po tym oszuści zainstalowali na urządzeniu aplikację, która umożliwiała im pełną kontrolę nad urządzeniem. Na końcu rozmowy mężczyzna usłyszał, że „dał się nabrać”. Zrozpaczony, natychmiast udał się do banku, aby potwierdzić utratę pieniędzy, a następnie zgłosił sprawę na policję. Funkcjonariusze już prowadzą czynności w tej sprawie.
Policja przypomina o podstawowych zasadach
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Wszystkie formalności dotyczące sprzedaży produktów na platformach internetowych załatwiaj na stronie, nie koresponduj z kupującym za pomocą innego komunikatora, nie wchodź w żadne podesłane linki i kody QR.
- Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank zachowaj czujność. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku, wybierając numer ze strony internetowej.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go, nie wiedząc, co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika, że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku, by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu, z którego korzystasz.
Pamiętaj! Pracownik banku nigdy nie poprosi cię o podanie danych związanych z loginem i hasłem, oszust tymi danymi nie dysponuje, więc za wszelką cenę będzie starał się nakłaniać Ciebie do ich poznania. Prośba o podanie takich informacji to dowód, że masz do czynienia z oszustem.