Przebudowa linii tramwajowej łączące Śródmieście Bytomia z zajezdnią w Stroszku to jedna z najważniejszych inwestycji Tramwajów Śląskich SA.
Do tej pory wykonawca inwestycji - konsorcjum firm Contraxim Sp. z o.o. z Zielonej Góry i PPHU Dabud Sp. z o.o. z Chorzowa przebudował już 900 metrów toru pojedynczego, wykonał 192 fundamenty pod słupy trakcyjne, a także przebudował kable trakcyjne na długości ponad 700 metrów. Warto podkreślić, że praktycznie gotowy jest również odcinek torowiska tramwajowego w rejonie Urzędu Miejskiego w Bytomiu, gdzie do wykonania pozostała jeszcze sieć trakcyjna oraz regulacja wysokościowo-sytuacyjna toru, czyli tzw. podbicie toru i wykonanie dwóch peronów przystankowych.
- Realizacja tej inwestycji jest bardzo ważna dla bytomian. To nie tylko jedna z najważniejszych linii tramwajowych w naszym mieście, ale jej przebudowa wpłynie na komfort jazdy bytomian dojeżdżających do pracy, szkół czy obiektów handlowych w centrum Bytomia, Chorzowie i Katowicach - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
Stan prac na odcinku ze Śródmieścia do zajezdni w Stroszku
- Prace realizowane są obecnie na dwóch odcinkach. Od pętli tramwajowej Stroszek Zajezdnia do skrzyżowania przed przystankiem Stroszek Kopalnia na torze w kierunku Centrum oraz od istniejącego rozjazdu (okolice ul. Strzelców Bytomskich 100) do ogródków działkowych zlokalizowanych w okolicy ul. Piłkarskiej - mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie SA.
Na odcinku o długości około 1,9 km od pętli tramwajowej Stroszek Zajezdnia do skrzyżowania przed przystankiem Stroszek Kopalnia na torze w kierunku Centrum wykonano już zabudowę warstw konstrukcyjnych torowiska na poziomie ok. 90%, jak również wykonywane są prace w zakresie budowy rusztu torowego a do tej pory ułożono podkłady strunobetonowe na odcinku ok. 250 m. Z kolei na odcinku około 2,9 km od istniejącego rozjazdu (okolice ul. Strzelców Bytomskich 100) do ogródków działkowych zlokalizowanych w okolicy ul. Piłkarskiej wykonano zabudowę warstw konstrukcyjnych torowiska na poziomie ok. 50%.
Warto dodać, że dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym prace są realizowane zgodnie z harmonogramem i jeśli dalej utrzyma się dobra pogoda, wykonawca do końca lutego 2023 roku planuje zakończyć roboty budowlane na pierwszym torze, co umożliwi przełożenie rozjazdów technologicznych a tym samym rozpoczęcie rozbiórki drugiego toru.
Przypomnijmy, że przebudowa torowiska tramwajowego na odcinku od Śródmieścia Bytomia /od skrzyżowania ul. Sądowej z Powstańców Warszawskich/ do zajezdni w Stroszku kosztuje łącznie 88,5 mln zł.