Oczekiwana modernizacja ul. Piekarskiej w Bytomiu wkrótce się rozpocznie.
Spółka Tramwaje Śląskie S.A., Gmina Bytom i Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne podpisały 2 lutego umowy na realizację prac z firmą Eurovia Polska S.A.
Przebudowa ulicy Piekarskiej to kolejna niezwykle ważna inwestycja w Bytomiu, w efekcie której ta część miasta zmieni się nie do poznania. Inwestycja przeprowadzona zostanie na szeroką skalę, dzięki trójstronnemu porozumieniu o wspólnej realizacji zadania podpisanemu przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A., Gminę Bytom reprezentowaną przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.
W efekcie wspólnego postępowania przetargowego wyłoniony został jeden generalny wykonawca prac - firma Eurovia Polska S.A. W środę 2 lutego strony podpisały umowy z generalnym wykonawcą. Zadanie realizowane będzie w trybie projektuj i buduj. Prace projektowe wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych powinny się zakończyć do 2 lipca. Następnie wykonawca przystąpi do realizacji robót, które powinny potrwać nie dłużej niż 12 miesięcy.
- Unikatowy, niemal zabytkowy charakter ulicy Piekarskiej ma swój niezaprzeczalny urok, jednak pod pewnymi względami dzisiejszy układ komunikacyjny jest niewystarczający. Modernizacja torowiska w ulicy Piekarskiej i części ulicy Sądowej pozwoli na wydłużenie trasy linii nr 38 do placu Sikorskiego, a co za tym idzie znacząco ułatwi pasażerom dalszą podróż. Mamy nadzieję, że linia nr 38 pozostanie jedną z wizytówek Bytomia, jednak już w nowym, ładniejszym i bardziej komfortowym wcieleniu - powiedział Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
- To niezwykle ważna inwestycja, która przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i kierowców oraz komfortu podróży pasażerów tramwajów - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. - Modernizacja torowiska tramwajowego w ulicy Piekarskiej i wydłużenie linii nr 38 do placu Sikorskiego wpłyną też na lepsze skomunikowanie Śródmieścia Bytomia. Po zakończeniu realizacji inwestycji chcielibyśmy, aby linię 38 obsługiwały naprzemiennie tabor niskopodłogowy i zabytkowy wagon - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
- Projekt ten jest potwierdzeniem, że we właściwy sposób realizujemy misję Eurovia - to już kolejne zadanie, wpływające na komfort życia i mobilność mieszkańców, które realizujemy wspólnie z Tramwajami Śląskimi. Jest to również szczególny projekt dla mnie, jako rodowitego bytomianina. I może zabrzmi to nieco nostalgicznie, ale spędziłem w tym mieście spory kawałek swojego życia i bardzo często korzystałem z linii, którą przyjdzie nam modernizować - mówił podczas podpisania umowy Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes Eurovia Polska S.A.
Zadanie pn. „Przebudowa torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu” jest elementem „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość prac dla tego zadania wynosi niemal 40 mln zł netto, czyli ponad 49 mln zł brutto.
Jaki będzie zakres inwestycji?
Ulica Piekarska zostanie przebudowana na całej długości - od skrzyżowania z ul. Sądową aż do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Modernizacją objęte zostanie torowisko od przystanku Bytom Powstańców Śląskich wzdłuż ul. Piekarskiej wraz z rozjazdem na skrzyżowaniu z ul. Sądową i dalej wzdłuż ul. Sądowej do jej skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawskich włącznie z rozjazdem torowym. To niespełna 2-kilometrowy fragment linii tramwajowej w całości wbudowanej w jezdnię.
Torowisko wykonane zostanie w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach za pomocą mas poliuretanowych. Na etapie prac ziemnych wykonane zostaną roboty przezbrojeniowe sieci podziemnych kolidujących z zakresem torowym. Posadowione zostaną nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona nowa sieć trakcyjna, zastosowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania, nowe elementy układu zasilania oraz wybudowane zostaną nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Na końcowym przystanku linii nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.
Zakres miejski inwestycji obejmie gruntowną przebudowę chodników i peronów przystankowych, jezdni, miejsc postojowych, wybudowanie ścieżki rowerowej a także przebudowę kolidujących instalacji podziemnych. Przebudowana ul. Piekarska ma być dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - osób niedowidzących oraz z trudnościami w poruszaniu się. Nowe perony będą peronami wyniesionymi - tak, aby ułatwić pasażerom łatwe wsiadanie do tramwaju, zwłaszcza historycznego wagonu typu N, który obok nowoczesnego tramwaju niskopodłogowego będzie nadal obsługiwał linię nr 38.
Oprócz tego, przebudowane zostanie oświetlenie uliczne, powstanie jednokierunkowa ścieżka rowerowa na odcinku od skrzyżowania z ul. Wrocławską do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego oraz uporządkowane będzie parkowanie wzdłuż całej ul. Piekarskiej. Między ul. Wrocławską a ul. Piłsudskiego ma zostać wykonany przy użyciu kostki ciętej, płomieniowanej z uwagi na reprezentacyjny charakter fragmentu ulicy. W zakresie BPK jest przebudowa sieci wodociągowej.