Policja otrzymuje sygnały, że oszuści podając się za policjantów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, w tym ze ścisłego kierownictwa Biura, wyłudzają informacje od pokrzywdzonych lub nakłaniają do określonego zachowania np. przekazania pieniędzy na bezpieczne konto bankowe. Pamiętaj, policjanci nigdy nie proszą o wykonanie przelewów, czy podanie kodów autoryzacyjnych!
Oszustwa z wykorzystaniem danych funkcjonariuszy
Oszuści, podając się za pracowników banków lub inne osoby zaufania publicznego, w celu uwiarygodnienia swoich nielegalnych działań, podpierają je wykorzystując dane funkcjonariuszy Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w tym ze ścisłego kierownictwa Biura.
Scenariusze są różne. . . Jedne zakładają, że np. dzwoni pracownik banku informuje, że była próba wzięcia kredytu, że trzeba przelać środki na konto techniczne. Te działania wsparte są rzekomym policjantem CBZC, który ma uwiarygodnić te czynności.
Dlatego policja apeluje o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami podającymi się za funkcjonariuszy różnych służb lub proponującymi świadczenie usług finansowych, lub bankowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy ulegać namowom rozmówcy z prośbą o wykonywanie jakichkolwiek przelewów, czy podawanie kodów do autoryzacji przelewów bankowych.
Jak nie dać się oszukać?
- Policjanci nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych tajnych akcjach i nie proszą o branie w nich udziału osób postronnych. Tym bardziej, ostrożność należy zachować wtedy, gdy osoby podające się za przedstawicieli służb czy banków, proszą o wykonanie przelewów, czy podanie kodów autoryzacyjnych. W takich przypadkach należy natychmiast powiadamiać Policję.
- Pamiętajmy, nawet fachowe słownictwo rozmówcy nie może być potwierdzeniem jego wiarygodności.
- Należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem banku.
- Zawsze należy czytać treść SMS-ów, jakie przychodzą na telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej w trakcie połączenia z rzekomym przedstawicielem banku, lub innej instytucji. Z ich treści może wynikać, że akceptujemy transakcję, którą przeprowadzają przestępcy.
- Jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości lub niepokój, należy rozłączyć się, chwilę odczekać, a następnie samodzielnie połączyć z instytucją, której rzekomy przedstawiciel dzwonił, koniecznie wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, a nie oddzwaniając na wcześniejsze połączenie.
- Zachowajmy zdrowy rozsądek i zimną krew, nawet jeżeli zostało się poinformowanym o potencjalnym zagrożeniu np. utrata środków. Należy spokojnie przemyśleć, czy środki naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem, który dopiero sytuację chce wykorzystać. Dobrym krokiem będzie przerwanie połączenia i ponowne jego zainicjowanie zgodnie z zasadą powyżej.