Wraz z końcem roku, dobiegła końca umowa z firmą odbierającą w naszym mieście odpady komunalne. Ze względu na przedłużenie się procedury przetargowej w związku z odwołaniem jednej z konkurencyjnych firm, gmina Bytom zabezpieczyła realizację usługi wywozu odpadów z dotychczasową firmą.
Brak zakłóceń w odbiorze odpadów dzięki decyzji miasta
– Wpłynięcie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej uniemożliwiło nam podpisanie umowy w pierwotnie planowanym terminie. Nie oznacza to jednak żadnych problemów dla mieszkańców Bytomia, bo dzięki decyzji o zawarciu zamówienia z dotychczasowym wykonawcą, firmą FCC Polska Sp. z o.o., odbiór odpadów od mieszkańców Bytomia będzie kontynuowany w 2025 roku przez najbliższe trzy miesiące na dotychczasowych zasadach – mówi Zuzanna Kurczek, naczelniczka Wydziału Gospodarowania Odpadami Komunalnymi.
Ciągłość usługi i opłata bez zmian
Ponieważ FCC Polska Sp. z o.o., to sprawdzona firma, która od wielu lat obsługuje Bytom, mieszkańcy mogą liczyć na stabilność w odbiorze odpadów. Co ważne – stawka opłaty za odbiór odpadów komunalnych pozostanie na dotychczasowym poziomie.
– Dokładamy wszelkich starań, aby proces przetargowy zakończył się jak najszybciej, z zachowaniem najwyższych standardów transparentności i zgodności z przepisami prawa – zapewnia Zuzanna Kurczek.
Od stycznia zmiany zasad odbioru gruzu
Od stycznia 2025 roku czekają nas zmiany dotyczące usługi odbierania odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
Dotychczas w ramach wnoszonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bytomianie mogli bezpłatnie korzystać raz w roku jednorazowo z maksymalnie trzech worków typu big-bag lub kontenera o pojemności 3 msześc. Po zmianach mieszkańcy będą mieli do dyspozycji tylko big-bagi.
– Zdecydowaliśmy się na zmianę zapisów uchwały po licznych sygnałach mieszkańców dotyczących uciążliwości związanych m.in. z podrzucaniem do kontenerów odpadów innych nich budowlane i rozbiórkowe – mówi Zuzanna Kurczek, naczelniczka Wydziału Gospodarowania Odpadami Komunalnymi.
Często zdarzało się, że w kontenerach lądowały odpady niezgodne z przeznaczeniem – np. odpady wielkogabarytowe lub innych frakcji – co oznaczało dla właściciela nieruchomości konieczność usunięcia ich na własny koszt.
Jak zamówić big-baga
W miejskiej ofercie od 1 stycznia 2025 r. będą tylko worki typu big-bag. Każdy z nich mieści metr sześcienny odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
Co ważne, remont musi być przeprowadzany przez mieszkańca samodzielnie. Jeżeli remont prowadzony jest przez firmę remontową, wówczas ta firma staje się wytwórcą odpadów i jest odpowiedzialna za zbieranie i ich wywóz na swój koszt. W zabudowie jednorodzinnej podstawienie big-baga mieszkaniec zgłasza sam, a w zabudowie wielorodzinnej kontaktuje się z zarządcą budynku, który następnie zgłasza się do Urzędu Miejskiego.
Zgłoszenia o potrzebie podstawienia big-baga można dokonywać telefonicznie lub osobiście w Urzędzie Miejskim w Bytomiu w Wydziale Gospodarowania Odpadami Komunalnymi, przy ul. Smolenia 35 lub pisemnie na adres – Urząd Miejski w Bytomiu, Wydział Gospodarowania Odpadami Komunalnymi przy ul. Parkowej 2, 41-902 Bytom oraz mailowo: zo@um.bytom.pl.