Nowe napisy BYTOM zostały wczoraj, 9 kwietnia zainstalowane na prawie odnowionej już hali peronowej dworca PKP w naszym mieście. Napisy elewacyjne są rozłożone na szerokości 9 metrów i mają wysokość prawie jednego metra. Stare napisy noeonowe zostały zastąpione ledowymi i świecą intensywną ciemnoniebieską barwą (zgodnie z wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków). Po zakończeniu przebudowy linii kolejowej nr 131 i dopuszczeniu ruchu pasażerskiego ledowe napisy będą witały pasażerów pociągów wjeżdżających do Bytomia z obydwu stron dworca.
– Przebudowa linii kolejowej nr 131 na bytomskim odcinku wraz z modernizacją hali peronowej weszła w decydującą fazę. Prace związane z montażem nowego poszycia dachu hali peronowej dworca PKP oraz świetlika dachowego są już prawie na ukończeniu. Jednocześnie prowadzone są prace związane z montażem elewacji szklanych na ścianach hali peronowej, a ich zwieńczeniem jest montaż nowych napisów ledowych BYTOM, które zastąpiły wysłużone neony – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
Nowe poszycie dachu, świetliki, elewacje szklane i ledowe napisy BYTOM
Wybudowana w 1929 roku hala peronowa dworca PKP w Bytomiu przechodzi prawdziwą metamorfozę. Po wykonaniu prac związanych z wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz montażem krokwi i deskowaniu, firma PORR SA przystąpiła do montażu nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz przeszklenia świetlików i prac związanych z wykonaniem elewacji szklanych. Roboty te są już bardzo zaawansowane, a wykonawca jeszcze w kwietniu zakończy montaż nowego poszycia dachu.
Zwieńczeniem prac związanych z modernizacją hali peronowej dworca PKP jest montaż dwóch nowych, ledowych napisów BYTOM, które zamontowane zostały po obydwu stronach hali. Ich wielkość /łączna szerokość napisów to około 9 m, zaś wysokość to 0,8 m/ została uzgodniona z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Tym samym zachowane zostały proporcje dawnych, nieczynnych neonów, które przez wiele lat ozdabiały wjazd do hali peronowej dworca PKP.
5600 mkw. nowego poszycia dachu hali peronowej
Łącznie wykonawca inwestycji będzie musiał wykonać nowe poszycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej o powierzchni aż 5600 mkw, pod którą będą znajdowały się trzy przebudowane perony kolejowe, gdzie zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zachowano układ płytek w karo. Na nowych peronach już pojawiły się ławki, tablice informacyjne oraz przygotowany jest montaż wind dla osób z niepełnosprawnościami. Będzie także nowe nagłośnienie i czytelne oznakowanie oraz wymienione oświetlenie hali peronowej.
Wszystkie prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu powinny zakończyć się w 2025 roku.