Ponad 550-metrowy odcinek kolei wąskotorowej w Bytomiu - Suchej Górze przeszedł modernizację w ramach zwycięskiego projektu Bytomskiego Budżetu Obywatelskiego „Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2”.
To kolejna ważna inwestycja poprawiająca nie tylko stan infrastruktury należącej do Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, ale również mająca wpływ na bezpieczeństwo podróżujących turystów. Wartość całej inwestycji wyniosła 499 tys. zł.
Kolejny odcinek kolei wąskotorowej zmodernizowany
Cieszę się, że mieszkańcy Bytomia dostrzegają potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i zagłosowali na ten projekt w ramach ubiegłorocznego głosowania #BO_Bytom - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - Kolej wąskotorowa to jedna z naszych największych atrakcji turystycznych, jednak wymaga sporych nakładów finansowych. Miasto jako współwłaściciel i właściciel części taboru oraz członek Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych wspiera kolej dotacjami, współfinansuje przewozy dla dzieci i młodzieży oraz modernizację infrastruktury - dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
550-metrowy odcinek kolei wąskotorowej został zmodernizowany
W ramach projektu „Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2” rozebrany został tor kolei wąskotorowej o długości 550 mb w Suchej Górze w rejonie ulicy Polnej i Lazarówka.
Wykonawca inwestycji wykonał korytowanie starej podsypki, nową podbudowę z kruszywa oraz położył nowe drewniane podkłady kolejowe, na których ułożone zostało nowe torowisko. W ramach zaplanowanych robót zabudowana została także nawierzchnia przejazdu kolejowo-drogowego przez ulicę Lazarówka.
Roboty modernizacyjne zakończone w terminie
Zgodnie z podpisaną umową, wykonawca - Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych miało czas na wykonanie wszystkich prac do 22 grudnia. Roboty kolejowe prowadzone tak, aby nie zakłócać rozkładu jazdy, a dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym zostały już zakończone, a wykonawcy pozostały tylko prace porządkowe.
Naprawa 550 mb torowiska kolejowego to kolejna już inwestycja w infrastrukturę Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W 2020 roku zrealizowany został remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim.
W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Koszt całej inwestycji wyniósł wówczas 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł to dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Z kolei w grudniu 2021 roku po trwającym blisko rok gruntownym remoncie kotła, oddana do eksploatacji została lokomotywa parowa „Ryś” pochodząca z 1950 roku. Przypomnijmy, że w 2019 roku pozyskało ją Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, a gmina zakupiła za 140 tys. zł udziały w prawie własności do lokomotywy, co umożliwiło przeprowadzenie jej remontu.
W 2022 roku Gmina Bytom dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych pozyskała z czterech kopalń: z oddziału KWK „Makoszowy” w Zabrzu, oddziału KWK „Centrum” w Bytomiu, oddziału Kopalni Węgla Kamiennego w Całkowitej Likwidacji /była KWK „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu”/ oraz KWK „Wieczorek” w Katowicach, 42 elementy taboru kolejowego i infrastruktury torowej, na które składają się: lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe, platformy WOZ, wagon cysterny oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze.