Ulica Frycza Modrzewskiego to jedna z głównych dróg łączących Bytom z Rudą Śląską. W 2021 roku zostało przebudowane torowisko tramwajowe oraz część drogi od skrzyżowania z ul. Zabrzańską do ul. ks. Włodarskiego.
Konieczne jest zezwolenie
Miasto pozyskało środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych na kwotę 9 mln zł na dalszą przebudowę tej drogi aż do granicy z Rudą Śląską. Inwestycja ta nie jest zagrożona, jednak ze względu na rozszerzenie jej zakresu o przebudowę układu drogowego ul. Frycza Modrzewskiego, konieczne jest uzyskanie zamiennej decyzji ZRiD, czyli Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
- Miasto posiada już decyzję ZRiD na budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Zabrzańskiej i Frycza Modrzewskiego, jednak konieczne jest dostosowanie tej dokumentacji do całego zakresu przebudowy ulicy Frycza Modrzewskiego od skrzyżowania z ul. ks. Włodarskiego do granicy z Rudą Śląską – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. – Na przebudowę tej drogi posiadamy zabezpieczone środki, dlatego po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji, Miejski Zarząd Dróg i Mostów ogłosi przetarg na przebudowę ostatniego odcinka ul. Frycza Modrzewskiego – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
Przebudowa ul. Frycza Modrzewskiego wymaga kompleksowej dokumentacji projektowej
Inwestycja drogowa taka jak przebudowa DW 925, czyli ul. Frycza Modrzewskiego wymaga skompletowania szczegółowej dokumentacji, koniecznej, aby otrzymać Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Każda zmiana projektu, wymaga wykonania zamiennej dokumentacji, która będzie uwzględniała wszystkie modyfikacje. Tak jest właśnie w przypadku przebudowy ul. Frycza Modrzewskiego, w ramach której rozszerzono jej zakres o przebudowę układu drogowego wraz z pozostałymi branżami, tj. elektroenergetyczną, teletechniczną oraz sieci kanalizacyjnej.
W ramach tego projektu wykonawca, który opracowuje zmianę decyzji ZRiD musi również opracować zamienną dokumentację obejmującą przygotowanie projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego, w którym ujęty zostanie układ przestrzenny, sposób użytkowania i parametry techniczne drogi.
Warto podkreślić, że po wykonaniu zamiennej dokumentacji i jej akceptacji przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów, kompletny wniosek przekazany zostanie do wojewody śląskiego, który wydaje decyzję ZRiD. Jej uzyskanie umożliwi ogłoszenie przetargu, w którym wyłoniony wykonawca zrealizuje inwestycję uwzględniającą jej nowy zakres.
Jaki jest zakres przebudowy ul. Frycza Modrzewskiego?
Zakres zaplanowanych prac na ul. Frycza Modrzewskiego obejmuje przebudowę tej ulicy od skrzyżowania od ul. ks. Włodarskiego do granicy z Rudą Śląską. Obejmuje on m.in. przebudowę drogi na odcinku około 1 km, przebudowę lub budowę przystanków komunikacji miejskiej, ciągu pieszo-rowerowego na długości 1 km, a także przejścia dla pieszych.
Pierwszy odcinek Frycza Modrzewskiego wraz z torowiskiem przebudowany
W 2021 roku zakończyła się modernizację odcinka ok. 1,3 km toru tramwajowego pojedynczego wraz z infrastrukturą (słupy i sieć trakcyjna, budowa systemu zdalnego sterowania zwrotnic, modernizacja mostu nad Bytomką oraz budowa nowych platform na przystanku Szombierki Frycza Modrzewskiego).
W ramach inwestycji przebudowane zostało także skrzyżowanie ul. Frycza Modrzewskiego i Zabrzańskiej aż do ul. ks. Włodarskiego. Zakres prac obejmował m.in.: przebudowę zatoki autobusowej i peronu tramwajowego, przebudowę i budowę chodników, zjazdów, ciągu pieszo-rowerowego z kostki betonowej oraz wybudowanie drogi rowerowej, a także przebudowane zostało oświetlenie uliczne i nowa sygnalizacji świetlna. Prace objęły również uporządkowanie zieleńców, nasadzenia drzew i krzewów oraz przebudowę odwodnienia układu drogowego.