Policjanci komisariatu Policji I w Bytomiu prowadzili prelekcję dotyczące cyberbezpieczeństwa. Mundurowi poruszali wiele tematów dotyczących oszustw, jakie mają miejsce w związku z przełamaniem zabezpieczenia kont bankowych, ale nie tylko. Spotkanie miało miejsce w dniu 4 listopada 2025 roku w Bytomiu-Miechowicach.
Policjanci prowadzili prelekcję pn. „Cyberbezpieczeństwo”
Mundurowi poruszali wiele tematów dotyczących oszustw, jakie mają miejsce w związku z przełamaniem zabezpieczenia kont bankowych. Omawiali najczęściej stosowane przez oszustów metody: na wnuczka, na pracownika administracji, na policjanta, na pracownika banku.
Kolejne spotkanie już wkrótce
Podobne spotkanie będzie miało miejsce w dniu 19 listopada 2025 roku o godzinie 17:00, w Hali Tenisa Stołowego przy ulicy Nickla 143 A w Bytomiu-Miechowicach, na które bytomscy policjanci serdecznie zapraszają.
Policjanci apelują!
Nigdy nie przekazuj osobie obcej swoich danych, dokumentów, nie pozwól spisywać informacji z dowodu osobistego. Mogą zostać użyte przez oszusta do zaciągnięcia kredytu, pożyczki, podpisania fikcyjnej umowy. Pamiętaj, aby sprawdzić tożsamość każdego, kto niespodziewanie prosi Cię o pieniądze. Rozmawiając przez telefon upewnij się czy rozmawiasz z właściwą osobą, a nie osobą podszywającą się pod pracownika lub twojego krewnego.
Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. W popełnianiu przestępstwa pomaga im niestety pokrzywdzony. Sprawcy, manipulując, nakłaniają ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania.
Jak to wygląda w praktyce?
Oszust dzwoni do danej osoby i podaje się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie czy komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust ma dostęp do naszego urządzenia i tym samym konta, z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca wszystkie zgromadzone na nim środki. Po wykonaniu operacji fałszywy konsultant informuje o tym, że konto chwilowo zostaje zablokowane, a zgromadzone na nim środki z uwagi na zagrożenie zostaną chwilowo przelane na konto zastępcze. Przejęte środki przelewane są najczęściej na konta bankowe kantorów wymiany walut, skąd w formie gotówki są pobierane przez oszustów. Często zdarza się również, że po przejęciu dostępu do konta sprawca zaciąga tzw. szybki kredyt.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej numeru PESEL, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.
Pamiętaj!
- konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
- konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
- do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania;
- konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Przypominamy, żeby nie paść ofiarą oszustwa, konieczne jest zachowanie czujności.