Będzie nowe stałe połączenie kolejowe Bytomia z Krakowem, Łodzią i Trójmiastem. PKP Intercity zapowiedziało uruchomienie kilkunastu nowych tras kolejowych obejmujących małe i średnie miasta. Wśród nich będzie Bytom, a wszystkie połączenia będą obsługiwane nowym taborem - hybrydowymi zespołami trakcyjnymi, lokomotywami hybrydowymi i klasycznymi składami spalinowymi.
- Od czerwca pociągi dalekobieżne znowu odjeżdżają ze zmodernizowanej stacji w Bytomiu. Mimo to apelowaliśmy do Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury o uruchomienie przez stację Bytom stałych par pociągów obejmujących relacje z największymi miastami w Polsce – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. – Nasze miasto znalazło się wśród zaplanowanych przez PKP Intercity nowych połączeń kolejowych, dzięki czemu mieszkańcy Bytomia zyskają stałe połączenie z Krakowem, Łodzią, a także Trójmiastem – podkreśla prezydent Mariusz Wołosz.
Dwanaście nowych połączeń na kolejowej mapie Polski
Siatka połączeń PKP Intercity obsługiwanych nowymi pojazdami hybrydowymi i spalinowymi została skonstruowana tak, aby zapewnić dostęp do pociągów dalekobieżnych mieszkańcom małych oraz średnich miast, w tym 14 miejscowościom, do których pociągi pasażerskie od wielu lat nie kursowały.
35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe będzie obsługiwało 12 tras dalekobieżnych, wśród których będzie połączenie Kraków – Gdynia przez Katowice, Bytom, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum i Gdańsk.
Nowy tabor dla małych i średnich miast
PKP Intercity ogłosiło również przetarg na wypożyczenie 22 spalinowych składów, które pozwolą uruchomić pierwsze połączenie jeszcze w tym roku. Będzie to trasa Gorzów Wielkopolski – Poznań. Kolejnym, w 2026 roku, będzie połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy. Pozostałe połączenia będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, na które w 2024 PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą NEWAG. Pierwszy nowy pojazd trafi do przewoźnika na początku 2027 roku, a wszystkie zostaną przekazane przez producenta do końca drugiego kwartału 2029 roku. Będą one kursowały w relacjach krajowych w ramach ekonomicznej kategorii InterCity (IC) i to głównie dzięki tym pociągom będzie można uruchomić nowe trasy.
Komfortowe pociągi dla różnych grup podróżnych
W każdym nowym hybrydowym zespole trakcyjnym będzie 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach, czy indywidualne oświetlenie. Z kolei dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach przewidziana została specjalna strefa zapewniająca więcej przestrzeni i pozwalająca na wygodną podróż. Wychodząc naprzeciw potrzebom rowerzystów, uwzględnione zostały miejsca stojące na rowery, np. elektryczne.
Z Bytomia do Krakowa, Przemyśla, Wrocławia i Poznania
Nie tylko lokalne, ale również dalekobieżne pociągi zatrzymują się w Bytomiu. Od 15 czerwca po wejściu w życie korekty rozkładu jazdy Polskich Kolei Państwowych, nasze miasto zyskało połączenia m.in.: z Trójmiastem, Krakowem, Rzeszowem, Przemyślem, a także Opolem, Wrocławiem i Poznaniem. Po kolejnej korekcie rozkładu jazdy pod koniec wakacji z Bytomia nadal dojedziemy do Krakowa, Rzeszowa, Przemyśla, Opola, Wrocławia, Poznania, ale również do Kołobrzegu i Ustki.
Na Portalu Pasażera PKP S.A. dostępne są rozkłady jazdy pociągów uwzględniające ostatnią korektę rozkładu. Wystarczy wejść na stronę https://portalpasazera.pl/ i sprawdzić połączenia do wybranych miast.