Na odcinku z Bytomia Karbia do Chorzowa Starego trwają intensywne prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131. Wszystko po to, by jeszcze w 2024 na tory wróciły pociągi z Bytomia do Chorzowa.
– Przebudowa linii kolejowej nr 131 z pewnością wpłynie na poprawę transportu z Bytomia do innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz lotniska w Pyrzowicach. Jej rolę uwzględniliśmy w planach budowy trzech centrów przesiadkowych na pl. Wolskiego w Śródmieściu, w Karbiu oraz Stroszku – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. – Bytom za kilka lat zyska również połączenie kolejowe z Rudą Śląską i Zabrzem. Odbudowa tego połączenia kolejowego zaplanowana jest na lata 2026-2029 – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
Powstają perony na przystanku Bytom-Karb
Prace torowe trwają na całym odcinku linii kolejowej nr 131 w Bytomiu od granicy z Chorzowem do granicy z Radzionkowem. Na odcinku Chorzów Stary-Bytom Karb wykonawca inwestycji – firma PORR SA zakończyła przebudowę oraz remont 13 wiaduktów kolejowych oraz wzmocnienie skarp. Rozpoczęły się roboty związane z budową układów torowych, słupów trakcji kolejowej oraz niezbędnych instalacji sterowania ruchem kolejowym. Na odcinku Bytom-Bytom Karb po przebudowaniu wiaduktu nad koleją wąskotorową wykonawca buduje perony na przystanku kolejowym Bytom-Karb.
Na odcinku Bytom Karb-Radzionków Rojca trwają obecnie prace związane ze wzmocnieniem nasypów kolejowych, a po ich zakończeniu wykonawca rozpocznie budowę peronów na przystanku kolejowym Bytom Stroszek, który powstanie w rejonie wiaduktu kolejowego nad ul. Strzelców Bytomskich.
Realizacja prac torowych na odcinku Chorzów Stary-Bytom Karb jest kluczowa dla uruchomienia ruchu kolejowego na przebudowywanej linii kolejowej nr 131, czyli popularnej magistrali węglowej. Zgodnie z planami wykonawcy, ruch kolejowy powinien zostać przywrócony już na przełomie września i października, zaś ruch pasażerski w grudniu 2024 roku. Przypomnijmy, że dzięki zakończeniu prac na torze nr 1 ruch kolejowy odbywa się po nowej infrastrukturze na odcinku Radzionków Rojca-Bytom Karb.
W hali peronowej trwają prace wykończeniowe
Wybudowana w 1929 roku hala peronowa dworca PKP w Bytomiu przeszła prawdziwą metamorfozę. Po wykonaniu prac związanych ze wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz montażem krokwi i deskowania, firma PORR SA przystąpiła do montażu nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz przeszklenia świetlików na łącznej powierzchni 5600 mkw. Roboty zostały już zakończone, a ich zwieńczeniem był montaż dwóch nowych, ledowych napisów BYTOM, które zamontowane zostały po obydwu stronach hali. Na peronach – zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – zachowano układ płytek w karo.
W hali peronowej trwają jeszcze roboty związane z odwodnieniem hali, wykończeniem trzech peronów, nagłośnieniem, montażem wind w tunelach oraz małej architektury.
Nastawnia bramowa Bt przechodzi kapitalny remont
Remont zabytkowej nastawni bramowej Bt wchodzi w decydującą fazę. Wykonawca-firma PORR SA oczyścił część nastawni nad torami, wykonał częściowo zabezpieczenie fundamentów przez drenaż, a także rozpoczął prace wewnątrz nastawni przy oczyszczeniu i malowaniu, jak również wymienił okna.
W ramach inwestycji konstrukcja nastawni zostanie oczyszczona i pomalowana, a ponadto wykonawca przeprowadzi renowację elewacji, wymieni drzwi, okna. Modernizację przejdzie również wnętrze, a obiekt po zakończeniu robót będzie podświetlony. Inwestycja warta 1,4 mln zł zakończy się jeszcze w 2024 roku.
Wszystkie prace realizowane na nastawni bramowej zostały uzgodnione ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Trwa przebudowa kilku kluczowych wiaduktów w Bytomiu
W ramach przebudowy linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Stary-Bytom-Radzionków Rojca przebudowywanych lub remontowanych jest aż 13 wiaduktów. Cześć prac na wiaduktach została już zakończona, jednak przy wiaduktach nad ul. Chorzowską, Dojazd, Zabrzańską, Dąbrowa Miejska, Strzelców Bytomskich i Sikorskiego nadal trwają roboty.
Nad ul. Chorzowską trwają prace wykończeniowe, a obiekt jest przygotowywany do próbnego obciążenia. Na ul. Dojazd po wybudowaniu nowego wiaduktu kolejowego trwają nadal roboty związane z przebudową drogi pod wiaduktem. Obecnie wykonawca buduje kanalizację w jezdni, a następnie rozpocznie prace drogowe. Otwarcie wiaduktu dla pojazdów i pieszych planowane jest na październik 2024 roku.
Utrudnienia drogowe potrwają jeszcze pod wiaduktem nad ul. Zabrzańskiej. Firma PORR SA realizująca przebudowę wiaduktu jeszcze co najmniej dwukrotnie: w sierpniu i na przełomie sierpnia i września planuje zamknięcie przejazdu pod wiaduktem w związku z montażem przęseł nowego wiaduktu.
Do listopada 2024 roku nieprzejezdny będzie także przejazd pod wiaduktem nad ul. Dąbrowa Miejska, gdzie trwa kolejny etap prac związany z przebudową obiektu. Po jego zakończeniu, wykonawca rozpocznie prace drogowe, umożliwiające przywrócenie ruchu pojazdów na odcinku od Dąbrowy Miejskiej do Stolarzowic.
Prace trwają również na wiadukcie nad ul. Strzelców Bytomskich oraz nad ul. Sikorskiego w Stroszku. Nad ul. Strzelców Bytomskich trwa II etap przebudowy, zaś nad ul. Sikorskiego firma PORR SA przebudowuje drugą część wiaduktu, a we wrześniu planuje rozpocząć prace drogowe.
Zakończenie przebudowy całego odcinka linii kolejowej nr 131 z Chorzowa Batorego przez Bytom do Nakła Śląskiego planowane jest w 2025 roku.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji
Prace modernizacyjne na odcinku magistrali węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy odcinka magistrali węglowej w Bytomiu. Na odcinku linii nr 131 w Bytomiu modernizowana jest stacja w Bytomiu, przystanek kolejowy w Bytomiu – Karbiu, zaś przystanek Bytom – Stroszek został przesunięty o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Ponadto poziom bezpieczeństwa zwiększy z kolei Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.