Trwa remont hali peronowej bytomskiego dworca kolejowego. Wykonawca realizuje prace związane z piaskowaniem stalowej konstrukcji hali oraz demontuje poszycie dachu hali.
Po oczyszczeniu konstrukcji i jej wzmocnieniu rozpoczną się prace związane z montażem nowego dachu z blachy cynkowo-tytanowej. Trwa też budowa trzech nowych peronów. Równolegle wykonawca - firma PORR SA prowadzi prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131. W lipcu spółka PKP PLK podpisała umowę z firmą Ambient Studio Projektowe Piotr Gara z Gliwic na wykonanie projektu remontu zabytkowej nastawni kolejowej.
- Modernizacja Magistrali Węglowej, czyli linii nr 131 w Bytomiu to najważniejsza inwestycja kolejowa w naszym mieście. Jej przebudowa to szansa na szybszą i wygodniejszą kolej metropolitalną, ale przede wszystkim dogodne połączenie z największymi miastami metropolii - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Trwa piaskowanie historycznej hali peronowej
Pamiętająca czasu Republiki Weimarskiej hala peronowa, pochodząca z 1929 roku jest przebudowywana. Wykonawca najpierw zdemontował część starego poszycia dachu hali (stan prac wynosi 55%), a następnie przystąpił do piaskowania i wzmacniania konstrukcji hali peronowej. Oczyszczenie stalowej hali peronowej wykonano już w 80%, a do końca sierpnia wykonawca planuje zdemontować całe poszycie dachu hali peronowej o łącznej powierzchni 5,6 tys. mkw. Następnie wykonawca rozpocznie montaż dachu hali peronowej z blachy cynkowo-tytanowej wraz z przeszkleniami na świetliku i ścianach szczytowych hali, a na ścianie szczytowej zostanie zamontowany nowy napis „BYTOM” wzorowany na dawnym, jednak już w nowej technologii - ledowej.
Przebudowa peronów, wiaduktów, przystanków kolejowych, tunelu zachodniego i budowa LCS „Bytom”
Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu. Przy ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania „Bytom”, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. W nowo wybudowanym budynku wykonano już ściany działowe oraz rozpoczęto prace z instalacjami podtynkowymi, oraz roboty zewnętrzne związane z przyłączami.
Na stacji w Bytomiu trwa budowa trzech nowych peronów wyspowych dwukrawędziowych, do których będzie dostęp zarówno od strony tunelu dworcowego, jak również zachodniego, którego otwarcie planowane jest na przełomie sierpnia i września. Na perony z obydwu tuneli będą mogły dostać się także osoby z niepełnosprawnościami, a to dzięki wyposażeniu wejść na perony w windy.
Zaawansowane prace trwają także na wiaduktach nad ul. Dąbrowa Miejska i Strzelców Bytomskich. Tam w rejonie Centrum Handlowego M1 powstanie nowy przystanek kolejowy Bytom-Stroszek, dzięki któremu pasażerowie podróżujący tramwajem lub autobusem z okolicznych osiedli będą mogli przesiąść się na pociąg. Obecnie w rejonie wiaduktu, gdzie powstanie nowy przystanek kolejowy trwają prace ziemne, po których wykonawca rozpocznie budowę korpusu peronu.
Kolejną inwestycją związaną z przebudową wiaduktu będzie planowany od września 2023 roku remont wiaduktu nad ul. Dojazd, która łączy ul. Miarki i Wojciecha Kilara.
Umowa na wykonanie projektu remontu nastawni „Bt” podpisana
Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” z lat 30. XX wieku zostanie wyremontowana. PKP PLK 24 lipca podpisało umowę z firmą Ambient Studio Projektowe Piotr Gara z Gliwic na wykonanie projektu remontu nastawni „Bt” w Bytomiu. Wykonawca będzie miał na to czas do 28 grudnia 2023 roku.
Wykonawca projektu remontu nastawni będzie musiał dokonać inwentaryzacji obiektu na potrzebę opracowania dokumentacji projektowej oraz opracować kosztorys inwestorski wykonania prac budowlanych, w zakresie: oczyszczenia, piaskowania, zabezpieczenia antykorozyjnego, malowania elementów konstrukcji stalowej wraz z weryfikacją połączeń nitowanych. Zakres prac projektowych obejmuje także projekt remontu pokrycia dachowego wraz z wymianą rynien, odświeżenia elewacji budynku zgodnie z wymaganiami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, konserwacji fundamentów oraz ewentualną wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. W zakres prac wchodzi również odtworzenie tynków zewnętrznych elewacji nastawni.
W ramach prac projektowych zostanie również wykonany kosztorys inwestorski, w którym zostaną wskazane źródła finansowania dla planowanej inwestycji, a jej realizacja będzie możliwa po opracowaniu zatwierdzonej i uzgodnionej przez Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dokumentacji projektowej.
Warto dodać, że wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” nie pełni już funkcji posterunku technicznego. We wrześniu 2022 roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4, a docelowo ruch pociągów po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 131 będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania „Bytom” w rejonie ul. Składowej.
Jakie prace jeszcze będą realizowane na linii nr 131?
Oprócz prac w hali peronowej bytomskiego dworca PKP, przebudowa obejmie także wiadukty kolejowe nad ul. Chorzowską i Sienną /remont planowany jest w 2024 roku/, z kolei na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Warto dodać, że w 2024 roku będą jeszcze realizowane prace związane z przebudową kolejnego przęsła wiaduktu na Zamłyniu, po którym obecnie prowadzony jest ruch kolejowy pociągów towarowych.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie
Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W pierwszej fazie na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, a także zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa, perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Z kolei na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowane zostaną stacje w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu, a stacja Bytom - Północny zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory - Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. Poziom bezpieczeństwa zwiększy z kolei Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą przejazdy i przejścia dla pieszych. Zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów w Chorzowie i Radzionkowie. Przebudowa obejmie 35 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty w Radzionkowie i Świętochłowicach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 rok.