Na placu budowy ul. Piekarskiej trwa montaż słupów trakcyjno-oświetleniowych, budowa nowych chodników, montaż torowiska, i budowa peronów tramwajowych. W toku prowadzonych prac, trzeba było zwiększyć zakres inwestycji m.in. o dobudowę kanalizacji deszczowej na odcinku od ul. Prusa do ul. Żeromskiego czy przebudowę kanału w ul. Sądowej.
Jaki jest stan prac na ul. Piekarskiej i Sądowej?
Na wszystkich odcinkach ulicy Piekarskiej i Sądowej, gdzie przebudowywane jest torowisko oraz układ drogowy wykonawca - firma Eurovia - zakończył już roboty związane z budową i zabezpieczeniem sieci teletechnicznej oraz sieci wodociągowej. Na ukończeniu są również prace związane z kanalizacją deszczową, a do zakończenia robót pozostał tylko montaż włazów i wpustów deszczowych. Wykonawca również w 85% zrealizował montaż słupów trakcyjno-oświetleniowych, co oznacza, że sieć trakcji tramwajowej nie będzie oparta - jak dotychczas - na kamienicach wzdłuż ul. Piekarskiej.
Najbardziej zaawansowane prace są realizowane na trzech odcinkach ul. Sądowej - od skrzyżowania ul. Piekarskiej z Sądową do skrzyżowania z ul. Sądową i Powstańców Warszawskich. Tu powstało już już torowisko tramwajowe, wybudowana została sygnalizacja świetlna. Prowadzone są prace brukarskie i prace związane z wykonaniem warstwy stabilizującej pod konstrukcję drogową oraz budowa przystanku tramwajowego „Bytom - Sąd”.
Na pozostałych odcinkach od skrzyżowania ul. Piekarskiej z ul. Powstańców Śląskich do skrzyżowania ul. Piekarskiej z Wrocławską trwają roboty brukarskie - montaż krawężników i budowa chodników oraz montaż płyt torowych pod nowe torowisko. Na części odcinków wykonawca już zamontował torowisko tramwajowe. W kolejnych miesiącach wykonawca będzie kontynuował roboty brukarskie, bitumiczne. Zakończy też montaż słupów trakcyjno-oświetleniowych, sieci trakcji tramwajowej, sygnalizacji świetlnej, oraz realizowane będą przebudowy skrzyżowań ul. Piekarskiej z ul. Piłsudskiego, Smolenia, Żeromskiego, Wrocławską, Sądową oraz ul. Sądowej z ul. Powstańców Warszawskich.
W ramach inwestycji nasadzonych zostanie także prawie 50 nowych drzew, powstanie mała architektura, jak również nowe przystanki tramwajowe, a na końcu linii tramwajowej, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.
Dodatkowe prace kanalizacyjne i gazowe
W trakcie przebudowy ul. Piekarskiej, okazało się, że wymagane jest zwiększenie zakresu prac o dobudowę kanalizacji deszczowej na odcinku od ul. Prusa do ul. Żeromskiego, przebudowę kanału na odcinku ul. Sądowej, przebudowę przyłączy sieci gazowych i konieczność przesunięć słupów trakcyjno-oświetleniowych. W trakcie prowadzonych prac wykonawca natknął się także na kilka niespodzianek m.in. fragment drewnianego rurociągu z XIX wieku czy niewybuch przy skrzyżowaniu z ul. Powstańców Śląskich.
Realizacja tak zaawansowanej inwestycji jak przebudowa ulicy Piekarskiej wymaga przebudowy praktycznie wszystkich podziemnych sieci. Wiele z nich było w bardzo złym stanie lub kolidowało z innymi sieciami, stwarzając w przyszłości zagrożenie możliwością wystąpienia awarii. Podczas robót wykonawca inwestycji odkrył także nieizdentyfikowaną sieć uzbrojenia podziemnego, której nie było na dostępnych planach. To wymagało nie tylko dobudowy części nowej kanalizacji, ale również przebudowy już istniejącej, czego w fazie projektowej nie dało się przewidzieć. Ponadto spółka Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo w trakcie realizowanych prac musiała również dodatkowo przebudować kilkanaście przyłączy sieci gazowej.
Jak zmieni się ulica Piekarska?
Ulica Piekarska zostanie przebudowana na całej długości - od skrzyżowania z ul. Sądową aż do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Modernizacją objęte zostało torowisko od przystanku Bytom Powstańców Śląskich wzdłuż ul. Piekarskiej wraz z rozjazdem na skrzyżowaniu z ul. Sądową i dalej wzdłuż ul. Sądowej do jej skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawskich włącznie z rozjazdem torowym. To niespełna 2-kilometrowy fragment linii tramwajowej w całości wbudowanej w jezdnię.
Torowisko wykonane zostanie z prefabrykowanych płyt torowych. Posadowione będą nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, powstaną nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Zakres miejski inwestycji obejmie gruntowną przebudowę chodników i peronów przystankowych, jezdni, miejsc postojowych, wybudowanie ścieżki rowerowej a także przebudowę kolidujących instalacji podziemnych. Nasadzone będą nowe drzewa.
Inwestycja realizowana jest wspólnie przez Miasto Bytom oraz spółkę Tramwaje Śląskie SA.