Wiadomości z Bytomia

Trwa przebudowa linii tramwajowej na Stroszek. Wykonawca modernizuje już drugi tor

  • Dodano: 2023-07-14 11:30

Realizowana przez Tramwaje Śląskie SA przebudowa linii tramwajowej ze Śródmieścia do zajezdni w Stroszku wchodzi w decydujący etap. Po zakończeniu prac związanych z modernizacją pierwszego toru, wykonawca realizuje już roboty budowlane na drugim torze, gdzie układana jest warstwa stabilizacji oraz tłucznia pod podkłady torowe, a także wykonuje fundamenty pod nowe słupy trakcyjne. W kolejnych miesiącach planowana jest przebudowa torowiska w rejonie ul. Tarnogórskiej, gdzie dobudowany zostanie drugi tor na obecnie istniejącym odcinku jednotorowym.

- Modernizacja linii tramwajowej na Stroszek nie tylko poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo podróżnych, ale wpłynie także na skrócenie przejazdu z centrum do północnych dzielnic miasta - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. - To bardzo ważne w kontekście mających powstać nowych inwestycji w rejonie ul. Węglowej, Dąbrowy Miejskiej i Strzelców Bytomskich - dodaje prezydent Mariusz Wołosz.

Co już wykonano na placu budowy?

Przebudowa pierwszego toru na kilku odcinkach linii tramwajowej, części przystanków, modernizacja przejazdów tramwajowych przez ul. Dąbrowa Miejska, Leśną i w rejonie Kąpieliska Krytego przy ul. Parkowej, a także modernizacja wiaduktu tramwajowego nad DK 94 /ul. Wrocławska/ w centrum. To najważniejsze prace, jakie już zostały wykonane w ramach przebudowy torowiska tramwajowego z centrum do zajezdni w Stroszku.

Plany na najbliższe miesiące

Wykonawca inwestycji - konsorcjum firm Contraxim Sp. z o.o. z Zielonej Góry i PPHU Dabud Sp. z o.o. z Chorzowa - nadal będzie prowadził prace związane z przebudową drugiego toru, wykonaniem fundamentów pod nowe słupy trakcyjne, zaś na przełomie III i IV kwartału roku planuje rozpoczęcie kompleksowej przebudowy torowiska na odcinku od ul. Olimpijskiej do Tarnogórskiej.

W ramach tego odcinka robót przebudowane zostanie torowisko tramwajowe, z uwzględnieniem dobudowy drugiego toru przy ul. Tarnogórskiej /w rejonie Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego/, skrzyżowanie ul. Chrzanowskiego z ul. Tarnogórską oraz powstanie sygnalizacja świetlna. Nowe sygnalizacje wybudowane zostaną także na dwóch innych skrzyżowaniach - na przejeździe przez ul. Węglową oraz Dąbrowa Miejska.

Jaki jest zakres prac modernizacyjnych?

Przebudowa torowiska tramwajowego od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich i Sądowej do zajezdni w Stroszku to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez spółkę Tramwaje Śląskie w Bytomiu. Linia ta łączy bowiem centrum Bytomia z Dąbrową Miejską, a także osiedlem im. gen. Ziętka oraz Stroszkiem, zapewniając mieszkańcom tych dzielnic dojazd do centrum, ale również Chorzowa i Katowic. Realizacja tej inwestycji podzielona jest na odcinki, a mimo trwających prac, cały czas utrzymywany jest ruch tramwajowy na tej linii.

Inwestycja obejmuje odcinek ok. 14 tys. metrów toru pojedynczego. Przeznaczony do modernizacji odcinek jest linią niemal w całości dwutorową, wydzieloną. Jedynie przy Szkole Podstawowej Mistrzostwa Sportowego linia na nieco ponad stumetrowym fragmencie jest jednotorowa i w ramach tej inwestycji zostanie ona zastąpiona linią dwutorową.

W ramach inwestycji dwutorowa linia tramwajowa wybudowana zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych, zaś przejazdy torowo-drogowe i przejścia przez torowisko powstaną z użyciem prefabrykowanych płyt torowych. Przebudowany zostanie układ zasilania wraz ze słupami i siecią trakcyjną. Wybudowane zostaną nowe perony tramwajowe, zamontowane elektrycznie sterowane i podgrzewane zwrotnice oraz system smarownic minimalizujący hałas.

Przebudowanych łącznie zostanie 20 rozjazdów, 24 komplety przyrządów wyrównawczych /przy zastosowaniu przyrządów wyrównawczych szyny łączone są spawami, dzięki czemu znacząco zmniejsza się hałas emitowany przez tramwaj/, a także powstaną tzw. trzy przelotki torowe umożliwiające w razie konieczności przejazd tramwaju z jednego toru na drugi i prowadzenie ruchu po jednym torze.

Przypomnijmy, że przebudowa torowiska tramwajowego na odcinku od Śródmieścia Bytomia /od skrzyżowania ul. Sądowej z Powstańców Warszawskich/ do zajezdni w Stroszku kosztuje łącznie 88,5 mln zł.

linia tramwajowa stroszek

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również