Wiadomości z Bytomia

Trwa piaskowanie i wzmocnienie historycznej hali peronowej dworca PKP

  • Dodano: 2023-07-10 09:30

Przebudowa linii kolejowej nr 131 w Bytomiu idzie pełną parą. Realizująca na zlecenie PKP PLK inwestycję firma PORR SA modernizuje historyczną halę peronową dworca PKP, wiadukty kolejowe, a także buduje Lokalne Centrum Sterowania „Bytom”, zaś w Stroszku trwają prace inżynieryjne oraz ziemne, dzięki którym będzie możliwe rozpoczęcie jeszcze w tym roku budowy nowej stacji Bytom - Stroszek w rejonie Centrum Handlowego M1.

- Linia kolejowa nr 131 to główny szlak kolejowy w naszym mieście, który dzięki modernizacji będzie alternatywą dla komunikacji autobusowej łączącej Bytom z Tarnowskimi Górami, Chorzowem i Katowicami. Zwiększy się prędkość pociągów na tej trasie i mam nadzieję, że dzięki Kolei Metropolitalnej - także częstotliwość połączeń - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Stalowa konstrukcja hali peronowej prawie odkryta

Od maja trwa modernizacja hali peronowej dworca PKP, która pochodzi z 1929 roku i pamięta jeszcze czasy Republiki Weimarskiej. Wykonawca inwestycji zdemontował już większość poszycia dachu hali peronowej, a także rozpoczął piaskowanie i wzmacnianie konstrukcji stalowej. Ze ściany szczytowej zdjęty został również napis „BYTOM”, który został przekazany do Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, a w jego miejsce po modernizacji pojawi się nowy napis wzorowany na dawnym, jednak już w nowej technologii, prawdopodobnie ledowej.

Prace związane z demontażem poszycia dachu z blachy o powierzchni 5600 mkw. powinny zakończyć się do końca sierpnia. Następnie po wypiaskowaniu i wzmocnieniu konstrukcji stalowej oraz fundamentów hali peronowej, wykonawca będzie mógł przystąpić do montażu dachu hali peronowej z blachy cynkowo-tytanowej wraz z przeszkleniami na świetliku i ścianach szczytowych hali.

Modernizacja tunelu zachodniego, budowa Lokalnego Centrum Sterowania

Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy linii kolejowej nr 131 w Bytomiu. Przy ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. W czerwcu zakończono stan surowy otwarty budynku, a wewnątrz nowego obiektu rozpoczęły się już prace murarskie.

Ponadto trwają prace inżynieryjne na wiaduktach kolejowych przy pl. Wolskiego, nad ul. Dąbrowa Miejska i Strzelców Bytomskich, a w planach jest modernizacja jeszcze trzech innych wiaduktów nad ul. Dojazd, Chorzowską i Sienną.

Wykonawca prowadzi również zaawansowane prace inżynieryjne na wiadukcie nad ul. Strzelców Bytomskich, gdzie planowana jest również budowa nowego przystanku kolejowego Bytom - Stroszek. Wiadukt kolejowy nad DK11 jest modernizowany, a tuż obok niego prowadzone są prace ziemne, które umożliwią jeszcze w tym roku rozpoczęcie prac związanych z budową przystanku kolejowego.

Jakie prace jeszcze będą realizowane na linii nr 131?

Oprócz prac w hali peronowej bytomskiego dworca PKP, przebudowa obejmie także wiadukty kolejowe nad ul. Dojazd, Chorzowską i Sienną, z kolei na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Warto dodać, że w 2024 roku będą jeszcze realizowane prace związane z przebudową kolejnego przęsła wiaduktu na Zamłyniu, po którym obecnie prowadzony jest ruch kolejowy pociągów towarowych. Prace będą mogły się rozpocząć jednak dopiero po oddaniu przebudowywanego przejścia podziemnego pod dworcem PKP od strony pl. Wolskiego oraz uruchomieniem torów przebudowywanych w tej fazie.

Miała być wyburzona, a teraz będzie remontowana

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” z lat 30. XX wieku, która pierwotnie miała zostać wyburzona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131, zostanie prawdopodobnie wyremontowana. PKP PLK SA ogłosiło zamówienie publiczne na „Wykonanie projektu remontu budynku dawnej nastawni Bt zlokalizowanej w stacji Bytom na linii kolejowej 131”.

Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia zakres prac projektowych obejmuje m.in. wykonanie inwentaryzacji obiektu na potrzebę opracowania dokumentacji projektowej oraz opracowanie kosztorysu inwestorskiego wykonania prac budowlanych, w zakresie: oczyszczenia, piaskowania, zabezpieczenia antykorozyjnego, malowania elementów konstrukcji stalowej wraz z weryfikacją połączeń nitowanych, a także remont powierzchni pokrycia dachowego wraz z wymianą obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, odświeżenie elewacji budynku zgodnie z wymaganiami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, konserwacja fundamentów podstawy części bramowej nastawni oraz ewentualna wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zgodnie z zaleceniami WKZ. Ponadto w zakres prac wchodzi również odtworzenie tynków zewnętrznych elewacji nastawni.

Na złożenie ofert wykonawcy mają czas do 7 lipca, zaś na realizację zadania do 28 grudnia 2023 roku.

To część dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie

Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W pierwszej fazie na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, a także zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa, perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Z kolei na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowane zostaną stacje w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu, a stacja Bytom - Północny zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.

W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory - Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.

Poziom bezpieczeństwa zwiększy z kolei Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą przejazdy i przejścia dla pieszych. Zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów w Chorzowie i Radzionkowie. Przebudowa obejmie 35 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty w Radzionkowie i Świętochłowicach.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 rok.

przebudowa dworca pkp

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również