Wiadomości z Bytomia

Powstaną trzy centra przesiadkowe: na Stroszku, Karbiu i pl. Wolskiego!

  • Dodano: 2024-07-12 09:30

Budowa trzech centrów przesiadkowych: na pl. Wolskiego, w Stroszku i Karbiu to inwestycja, dzięki której poprawi się funkcjonowanie komunikacji publicznej w Bytomiu. Miasto w oparciu o założenia powstałego w czerwcu programu funkcjonalno-użytkowego, złożyło dwa wnioski o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na łączną kwotę prawie 49 mln zł.

– Budowa dworca autobusowego przy pl. Wolskiego i centrów przesiadkowych w Stroszku i Karbiu to jeden z moich priorytetów na najbliższe lata – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. – Inwestycja ta poprawi funkcjonowanie transportu publicznego w mieście i sprawi, że korzystanie z połączeń autobusowych, tramwajowych, kolejowych i metroroweru będzie jeszcze łatwiejsze – podkreśla prezydent Mariusz Wołosz.

Na podstawie analiz funkcjonalności centrów przesiadkowych i technologii ich budowy zawartych w programie funkcjonalno-użytkowym, wstępny koszt budowy trzech centrów przesiadkowych w Bytomiu został określony na około 70 mln zł. Miasto stara się o dofinansowanie do realizacji tej inwestycji z dwóch źródeł: Programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027/ na kwotę prawie 41 mln zł oraz ZIT w ramach środków Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 na kwotę ponad 7,7 mln zł.

Co zakłada program funkcjonalno-użytkowy?

Program funkcjonalno-użytkowy to dokument, który nie tylko zawiera opis zadania, ale także wymagania m.in. architektoniczne, techniczne, materiałowe i funkcjonalne niezbędne do realizacji zadania.

– PFU określa kierunki i założenia dla każdego z trzech planowanych węzłów przesiadkowych w naszym mieście. Chcemy w nich zintegrować połączenia samochodowe, autobusowe, tramwajowe, kolejowe, rowerowe i piesze, aby ułatwić nie tylko podróżowanie w mieście, ale również sprawny i szybki transport do największych miast Metropolii – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

PFU zakłada przy realizacji inwestycji m.in.: budowę i przebudowę dróg, chodników i dróg rowerowych, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, ale także budowę poczekalni, stanowisk postojowych dla autobusów, miejsc parkingowych, powstanie stacji ładowania autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych, dostosowanie obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz integrację centrów przesiadkowych z różnymi środkami transportu.

Wszystkie koncepcje konsultowane

Miejski Zarząd Dróg i Mostów przed opracowaniem założeń projektowych do programu funkcjonalno-użytkowego oraz ogłoszeniem przetargu na „Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania pn.: „Mobilna Metropolia – Budowa Centrów Przesiadkowych na terenie Gminy Bytom” skonsultował powstałe koncepcje z przedstawicielami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Tramwajów Śląskich oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Koncepcja budowy centrów przesiadkowych w Bytomiu była również tematem warsztatów, w których udział wzięli studenci i nauczyciele akademiccy z Wydziałów Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Uniwersytetu Technicznego w czeskiej Ostrawie.

Bytomski projekt dopuszczony do dofinansowania

Bytomski projekt „Mobilna Metropolia – budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” jest jednym z kilkunastu projektów miast Metropolii wpisanych na listę projektów zintegrowanych realizujących cele Strategii Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 roku, który w czerwcu 2023 uzyskał już pozytywną opinię Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie możliwości współfinansowania tych projektów w ramach programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027/. Bytom aplikuje również o środki w ramach zadania: Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT w ramach środków Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.

Realizacja projektu budowy centrów przesiadkowych, jak również budowa linii tramwajowych: łączących ul. Powstańców Warszawskich – pl. Wolskiego – ul. Jagiellońskiej w Śródmieściu jest uzależniona od pozyskania przez Miasto Bytom oraz spółkę Tramwaje Śląskie dofinansowania zewnętrznego.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również