Wiadomości z Bytomia

PKP PLK rozstrzygnęło przetarg na wykonanie projektu remontu nastawni kolejowej w Bytomiu

  • Dodano: 2023-07-21 11:15

Firma Ambient Studio Projektowe Piotr Gara z Gliwic złożyła najkorzystniejszą ofertę na wykonanie projektu remontu nastawni BT w Bytomiu. Spółka PKP PLK dnia 17 lipca ogłosiła wyniki zapytania, w którym oprócz firmy z Gliwic, wzięli udział  także wykonawcy z Chorzowa i Krakowa. Jeżeli w najbliższym czasie pozostali oferenci nie złożą odwołania, to firma z Gliwic wykona projekt remontu zabytkowej nastawni. Będzie miała na to czas do 28 grudnia 2023 roku.

Jaki jest zakres prac projektowych?

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” z lat 30. XX wieku, która pierwotnie miała zostać wyburzona w trakcie modernizacji linii kolejowej, ostatecznie zostanie wyremontowana. Wykonawca projektu remontu nastawni będzie musiał dokonać inwentaryzacji obiektu na potrzebę opracowania dokumentacji projektowej oraz opracować kosztorys inwestorski wykonania prac budowlanych, w zakresie: oczyszczenia, piaskowania, zabezpieczenia antykorozyjnego, malowania elementów konstrukcji stalowej wraz z weryfikacją połączeń nitowanych.

Zakres prac projektowych obejmuje także projekt remontu pokrycia dachowego wraz z wymianą rynien, odświeżenia elewacji budynku zgodnie z wymaganiami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, konserwacji fundamentów oraz ewentualną wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. W zakres prac wchodzi również odtworzenie tynków zewnętrznych elewacji nastawni.

W ramach prac projektowych zostanie również wykonany kosztorys inwestorski, w którym zostaną wskazane źródła finansowania dla planowanej inwestycji, a jej realizacja będzie możliwa po opracowaniu zatwierdzonej i uzgodnionej przez Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dokumentacji projektowej.

Nastawnia nie pełni już funkcji posterunku technicznego

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” nie pełni już funkcji posterunku technicznego. We wrześniu 2022 roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4, a docelowo ruch pociągów po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 131 będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania „Bytom” w rejonie ul. Składowej.

Obiekt kolejowy wpisany do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków

Nastawnia bramowa „Bt” została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku. Budynek zyskał modernistyczny kształt, charakterystyczny dla lat 30. XX wieku. Obiekt posiada formę dwubryłową - niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie nastawnicowni, w której znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem kolejowym.
 
Decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 30 września 2022 roku historyczna nastawnia „Bt” została w całości wpisana do rejestru zabytków. Prawnej ochronie podlegają: nadwieszona stalowa część budynku modernistycznej bramowej nastawni kolejowej „Bt” z półkolistym zakończeniem, stalowe filary, a także suwakowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym będące wyposażeniem nastawni, ale również północna, murowana część budynku z klatką schodową i częścią parterową.
 
Wpisanie nastawni do rejestru zabytków oznacza, że ten obiekt kolejowy pozostanie na swoim miejscu. Ponadto PKP PLK tak zaprojektowało układ torowy w stacji Bytom w ramach przebudowy linii kolejowej nr 131, aby uwzględnił istniejącą nastawnię.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również