Wieczorne przejazdy koleją wąskotorową, zwiedzanie stacji Bytom Karb Wąskotorowy oraz Izby Tradycji, a na koniec ognisko, przy którym będzie można upiec przyniesione ze sobą kiełbaski. Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu po raz pierwszy w historii włącza się w Noc Muzeów. Już 18 maja na stacji Bytom Karb Wąskotorowy na turystów czekają kolejowe atrakcje.
Kolej wąskotorowa pierwszy raz w Nocy Muzeów
Największą atrakcją Kolejowej Nocy Muzeów będą wieczorne przejazdy popularnym „Rysiem”, który Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych dzięki pomocy Miasta Bytom pozyskało w grudniu 2021 roku. 18 maja zaplanowano dwa przejazdy: o godz. 18:00 (pociąg wyjeżdża o godz. 20:00, wcześniej odbędzie się zwiedzanie) i 20:30 (pociąg wyjeżdża o godz. 22:30, wcześniej odbędzie się zwiedzanie) na trasie Bytom Karb Wąskotorowy – Tarnowskie Góry Wąskotorowe – Bytom Karb Wąskotorowy. Sprzedaż biletów na ten wyjątkowy przejazd rozpoczęła się już wczoraj.
Ceny biletów:
- Normalny – 50 zł;
- Ulgowy – 40 zł – przysługuje uczniom i studentom do 26 roku życia oraz osobom z niepełnosprawnością
Godziny rozpoczęcia:
-
przejazd: 18:00 (pociąg wyjeżdża o godz. 20:00, wcześniej odbędzie się zwiedzanie);
-
przejazd: 20:30 (pociąg wyjeżdża o godz. 22:30, wcześniej odbędzie się zwiedzanie)
Jedna z największych atrakcji turystycznych w Bytomiu i na Śląsku
Na mapach kolei wąskotorowych Bytom zajmuje wyjątkowe miejsce. To tu, nieprzerwanie od 1853 roku działa najstarsza czynna linia kolei wąskotorowej na świecie. Obsługuje ona trasę o długości 21 km, której przystanek początkowy znajduje się na peronie wąskotorowym dworca głównego w Bytomiu. Pociągi na tej trasie zatrzymują się na dziesięciu stacjach, między innymi na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu rezerwatu Segiet, przy Zabytkowej Kopalni Srebra oraz – w lecie – przy zalewie Nakło-Chechło, chętnie odwiedzanym przez mieszkańców regionu.
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych powstało w roku 2003, a celem jego istnienia jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, budynków i taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz ochrona dziedzictwa przemysłowego. Jego wolontariusze i pracownicy wykonują prace obejmujące wszelkie aspekty działania firmy kolejowej – od utrzymania porządku na terenie stacji i wzdłuż torów poprzez remonty nawierzchni kolejowej, remonty taboru aż po prowadzenie wszelkiej niezbędnej dokumentacji.