Modernizacja linii kolejowej nr 131, która przebiega przez Bytom oraz hali peronowej dworca PKP wzbudza bardzo duże zainteresowanie mieszkańców miasta.
Bytomianie pytają przede wszystkim o zakres remontu hali peronowej, modernizację peronów i przystanków kolejowych oraz podziemne obiekty, które mają istnieć pod dworcem kolejowym. O tym jak będzie przebiegać ta ważna dla naszego miasta inwestycja, jaki jest harmonogram prac oraz jakie zmiany czekają mieszkańców Bytomia i pasażerów rozmawiali m.in. przedstawiciele władz miasta, PKP PLK SA oraz wykonawcy - firmy PORR SA.
- Inwestycja, która już wkrótce będzie realizowana przez PKP PLK w naszym mieście z pewnością ucieszy mieszkańców Bytomia. Po zakończeniu inwestycji wyremontowana hala dworca nie tylko będzie jedną z wizytówek miasta, ale dzięki remontowi infrastruktury torowej szybciej dojedziemy do Chorzowa, Katowic czy Tarnowskich Gór - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
Przypomnijmy, że PKP przebuduje odcinek linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie, po którym kursują pociągi pasażerskie, m.in. Kolei Śląskich z Katowic do Bytomia, Tarnowskich Gór, Lublińca oraz Kluczborka oraz pociągi towarowe w kierunku Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Prace będą obejmowały roboty torowe na odcinku linii kolejowej przebiegającej przez Bytom, ale także remont stacji Bytom, Bytom Karb, Bytom Północny. Ponadto wymieniona będzie sieć trakcyjna, przebudowane zostaną rozjazdy, wyremontowane i zbudowane na nowo wiadukty kolejowe, a także urządzenia sterowania ruchem.
Warto podkreślić, że zaplanowano również zmianę układu torowego stacji w Bytomiu, modernizację peronów, remont wiaduktu w ciągu ul. Zabrzańskiej, a także kapitalny remont hali nad peronami, w ramach której zaplanowano m.in.: oczyszczenie i zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji hali oraz wymianę poszycia dachu.
Modernizacja obejmie także stację Bytom - Karb i Bytom - Północny, która zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Warto dodać, że na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
- Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami inwestora oraz zarządcy linii, z którymi omawiamy podczas spotkań realizację tej ważnej dla miasta inwestycji - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. Podczas ostatniego spotkania m.in. z przedstawicielami PKP PLK SA oraz zarządcą linii nr 131 - PKP PLK Zakładem Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, rozmawialiśmy także o sprawie poruszonej przez bytomskich społeczników, a związanej z podziemnymi obiektami, które mają znajdować się pod dworcem - dodaje Michał Bieda.
Temat podziemnych obiektów, tuneli czy bunkrów wzbudza duże zainteresowanie mieszkańców naszego miasta, jednak część z nich nie jest ujętych w żadnych planach ewidencyjnych należących do PKP PLK, zaś pozostałe elementy historycznych budowli, wśród których są również tunele czy bunkry nie zostały ujęte w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego, jakim jest modernizacja linii kolejowej nr 131. W ramach inwestycji ujęte zostały natomiast dwa istniejące tunele - tunel główny prowadzący od holu dworca i tunel zachodni łączący pl. Wolskiego z ul. Zabrzańską, które zostaną zmodernizowane.
Podczas spotkania przedstawiciele władz miasta, inwestora - PKP PLK SA, Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA, zarządcy linii - PKP PLK ZLK Tarnowskie Góry, wykonawcy - firmy PORR SA oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów omówili także harmonogram i główne założenia inwestycji oraz techniczne aspekty modernizacji obiektów mostowych, które będą realizowane w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131 w naszym mieście.
Warto podkreślić, że przedstawiciele władz miasta, Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów oraz inwestora i wykonawcy podjęli także decyzję o cyklicznych spotkaniach, w ramach których omawiane będą bieżące sprawy związane z realizację inwestycji, która zgodnie z planami powinna zakończyć się w 2024 roku.
Przypomnijmy, że realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA inwestycja związana z opracowaniem dokumentacji oraz przebudową linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie, będzie łącznie kosztować ponad 1,2 mld zł. Po jej zakończeniu pociągi pojadą z większą prędkością. Poprawi się też komfort obsługi podróżnych na stacjach i przystankach osobowych, które zostaną dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Radzionków - Nakło Śląskie realizowane będą w ramach projektu modernizacji linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo.