Wiadomości z Bytomia

Jak zorganizować pogrzeb?

  • Dodano: 2021-02-24 10:45, aktualizacja: 2021-02-25 15:18

Jak zorganizować pogrzeb?


Utrata bliskiej osoby wiąże się z koniecznością zorganizowania pogrzebu. Obowiązek, z którym przychodzi zmierzyć się członkom rodziny to załatwienie niezbędnych formalności. Aby ułatwić przechodzenie przez trudny okres żałoby, przedstawimy krok po kroku organizację pogrzebu, jego koszty i wybór profesjonalnego zakładu. 

Zadbaj o niezbędne formalności związane z pogrzebem

Po stronie osoby organizującej pogrzeb leży konieczność dopięcia określonych formalności. W pierwszej kolejności należy powiadomić o zgonie lekarza z przychodni rejonowej, odpowiedzialnego za wystawienie karty zgonu. W przypadku gdy od ostatniej wizyty zmarłego  w przychodni upłynęło 30 dni, należy zgłosić śmierć do dyspozytora pogotowia. Kolejnym krokiem powinno być skontaktowanie się z wybranym zakładem pogrzebowym, który jest odpowiedzialny za przewiezienie ciała do kostnicy. Konieczne jest, by zakładowi przekazać dokument potwierdzający tożsamość, kartę zgonu, zaświadczenie z miejsca pracy (nieobowiązkowe), a także legitymację ZUS, oraz numer NIP osoby zmarłej i jej/jego współmałżonka.

Formalności krok po kroku

Podczas kompletowania dokumentów, należy pamiętać również o: 

  • skróconym lub zupełnym odpisie aktu zgonu
  • wniosku o wypłacenie zasiłku pogrzebowego, 
  • dowodzie dokonania płatności za usługi związane z pogrzebem, 
  • dokumencie potwierdzającym powinowactwo lub pokrewieństwo z osobą zmarłą, 
  • zaświadczeniu płatnika składek o podleganiu ubezpieczeniu rentowemu w dniu śmierci.

Akt zgonu uzyskać można w Urzędzie Stanu Cywilnego po wcześniejszym dostarczeniu wydanej przez lekarza karty zgonu oraz dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby zmarłej. Członek rodziny/bliski odpowiedzialny za formalności pogrzebowe powinien złożyć wniosek o wydanie trzech odpisów aktu zgonu - są one niezbędne do złożenia w kancelarii parafialnej, zarządzie cmentarza lub do uzyskania wartości polisy zmarłego. 

Wybierz odpowiedni zakład pogrzebowy

Informacje dotyczące tego, jak załatwić formalności pogrzebowe znajdują się w poprzednim paragrafie, dlatego pora odpowiedzieć na równie ważne pytanie - jak znaleźć godny zaufania, profesjonalny zakład pogrzebowy. Przy wyborze firmy osoba odpowiedzialna za organizację pogrzebu powinna kierować się następującymi kryteriami: 

  1. Lokalizacja - od jej dogodności zależeć będzie nasz komfort i sprawność organizacji formalności. Warto wybierać miejsca znajdujące się w niedalekiej odległości od cmentarza, prosektorium czy kaplicy. Dla niektórych ważnych aspektem jest również świadczenie usług 24 h/dobę, dlatego warto wziąć ten aspekt pod uwagę. 
  2. Kompleksowość - należy szukać firmy, która kompleksowo zajmie się wszystkimi formalnościami, odciążając bliskich będących w żałobie. Warto zapytać o kilka istotnych kwestii, tj. wybór trumien, transport czy oprawę muzyczną.
  3. Transparentność kosztów - warto wybrać zakład pogrzebowy, który prowadzi transparentną i uczciwą politykę rozliczeniową - pracownicy powinni poinformować bliskich o dodatkowych opłatach w postaci np. oprawy muzycznej czy kwiatów. 

W razie poszukiwania firmy pogrzebowej ważne, aby uwzględnić również kwestię dopełniania obowiązków z uważnością, profesjonalizmem i szacunkiem do osoby zmarłej. Zakład pogrzebowy z Bytomia “Park Pamięci”, dokłada wszelkich starań, by prezentować wysoki poziom świadczonych usług, w trosce o komfortowe odbycie żałoby. 

Pamiętaj! Zarówno w przypadku pogrzebu świeckiego, jak i katolickiego należy omówić z firmą pogrzebową następujące kwestie: datę i miejsce ceremonii oraz wybór miejsca pochówku.

Skorzystaj z zasiłku pogrzebowego

Zasiłek pogrzebowy przewidziany jest dla osoby, która spełnia jeden z poniższych warunków: 

  • osoba zmarła nie była objęta ubezpieczeniem i pobierała świadczenie rehabilitacyjne lub zasiłek chorobowy, 
  • osoba wnioskująca miała ubezpieczenie rentowe w ZUS-ie lub pobiera rentę, lub emeryturę (pod warunkiem wykazania pokrewieństwa ze zmarłym), 
  • osoba zmarła była objęta ubezpieczeniem, pobierała świadczenie emerytalne lub rentę (punkt ten obejmuje również osoby, które spełniają kryteria do otrzymywania emerytury lub renty). 

Jeżeli o zasiłek pogrzebowy ubiega się członek rodziny, to wnioskodawca otrzyma 4000 złotych - bez względu na finalne koszty organizacji pogrzebu. W przypadku braku pokrewieństwa ze zmarłym (np. reprezentowania danej instytucji) wnioskodawca otrzymuje tyle, ile wydał na zorganizowanie ceremonii, jednak kwota ta nie przekroczy 4000 złotych.

Ile kosztuje pogrzeb?

Koszt pogrzebu zależny jest od wielu czynników - w zależności od miasta, tego, ile osób weźmie udział w ceremonii/stypy, wybranej firmy pogrzebowej, wystroju kościoła, zakresu usług (np. dodatkowe usługi kamieniarskie), środka transportu, rodzaju trumny itp. W niektórych przypadkach suma wynikająca z zasiłku pogrzebowego będzie wystarczająca, w innych dwukrotnie większa. 

Pogrzeb (bez kremacji) obejmujący wszystkie niezbędne elementy waha się w okolicy 4-5 tysięcy złotych i jest to średnia cena obejmująca podstawowe usługi pogrzebowe. Do podstawowych usług zalicza się m.in. odbiór i przewóz zwłok, profesjonalne przygotowanie ciała do pochówku, organizacja przebiegu ceremonii. Warto dopytać o szczegóły usług pogrzebowych wybraną firmę, oferującą kompleksową opiekę. 

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.