Rok 2023 na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych był bardzo udany. Gwiazdą, podobnie jak w roku 2022, był parowóz „Ryś”, który prowadził ogólnodostępne pociągi na trasie Bytom – Tarnowskie Góry raz pociągi na zamówienie licznych pasjonatów kolejnictwa z kraju i zagranicy, w tym ze Szwajcarii i Niemiec. Pociągi spalinowe kursowały tradycyjnie na całej trasie z Bytomia do Miasteczka Śląskiego.
Jak wyglądał 2023 rok w Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych?
Sezonowe pociągi ogólnodostępne to jednak nie wszystko. Kolej wąskotorowa brała też udział w Industriadzie, dorocznym święcie Zabytków Techniki oraz w Święcie Pary, które już po raz trzeci odbyło się na terenie Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. We współpracy ze stowarzyszeniem „Wrazidlok” z Gliwic zorganizowany został cykl wydarzeń zatytułowany „Kultura Przemysłowa Ziemi Tarnogórskiej”, podczas których uczestnicy mogli nie tylko cieszyć się podróżą koleją wąskotorową, ale też poznać fascynującą historię Srebrnego Miasta, posłuchać opowieści o historii górnictwa rudnego oraz poznać tajniki pracy kolejarzy. Wydarzenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, z oferty skorzystało ponad 600 osób.
Sukcesem okazała się też druga edycja wydarzenia „Po torach przez granicę”, którego celem było przybliżenie mieszkańcom regionu skomplikowanej i ciekawej historii naszego regionu w okresie międzywojennym, kiedy był on podzielony granicą państwową. Z przejazdu pociągami w ramach tego wydarzenia skorzystało blisko 500 osób. Te sukcesy zachęciły Stowarzyszenie do dalszego rozwoju oferty edukacyjnej. W 2024 planowane są kolejne wydarzenia organizowane w myśl zasady „uczyć bawiąc, bawiąc uczyć”. Inne ważne wydarzenia, które są planowane na 2024 rok to, jak zwykle, Industriada oraz uroczyste obchody stusiedemdziesięciolecia naszej kolei oraz 770. rocznicy nadania praw miejskich Bytomiowi.
- Kolej wąskotorowa magnes, który przyciąga do Bytomia turystów. Aby kolej mogła regularnie kursować, stale finansujemy remonty infrastruktury, naprawę i modernizację istniejącego taboru oraz współfinansujemy działalność Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, którego gmina Bytom jest członkiem. W zeszłym roku zainwestowaliśmy w kolej wąskotorową ponad 800 tys. zł. To dobrze zainwestowane środki – podkreśla Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Wsparcie dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
W 2023 roku wsparcia Górnośląskim Kolejom Wąskotorowym udzieliły władze samorządowe Bytomia i Tarnowskich Gór oraz Województwa Śląskiego. Podobnie jak w roku poprzednim, pomocy udzieliły też PKP Polskie Linie Kolejowe, które przekazały kilkadziesiąt ton szyn oraz akcesoriów torowych służących do mocowania szyn do podkładów. Należy też wspomnieć o licznych przedsiębiorcach z całej Polski, które wspierały Stowarzyszenie mniejszymi i większymi darowiznami rzeczowymi takimi jak materiały budowlane, farby i lakiery, elementy metalowe, czy artykuły podnoszące komfort i bezpieczeństwo pracy.
Najważniejszymi inwestycjami przeprowadzonymi w ubiegłym roku były remont 450 metrów toru w Tarnowskich Górach oraz dalszy ciąg remontu nastawni i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Bytom Karb Wąskotorowy. Nieustannie prowadzone są też prace związane z bieżącym utrzymaniem torów, wagonów i lokomotyw.
Warto też wspomnieć o ścieżce rowerowej zbudowanej wzdłuż linii staraniem władz Tarnowskich Gór.
- Dzięki temu mamy chyba najlepiej wyeksponowany odcinek wąskotorówki w Polsce! Zachęcam do podróży na rowerze w czasie, kiedy przejeżdża tam parowóz - można wtedy przez chwilę jechać wspólnie. Czy może być coś bardziej niezwykłego? - komentuje Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór wskazując, że dzięki budowie kolejnej ścieżki rowerowej wyremontowano też przejazd kolejowy przez drogę prowadzącą do Zabytkowej Kopalni Srebra.
- Teraz można ze stacji przy kopalni bezpiecznie dojść i dojechać jednośladem na miejsce - mówi burmistrz Czech.
GKW w liczbach
W 2023 roku ogólnodostępne pociągi Górnośląskich Kolei Wąskotorowych kursowały od początku maja do końca września natomiast ostatni pociąg zamówiony przez grupę zorganizowana wyruszył na szlak 28 grudnia. W tym czasie pociągi pokonały blisko 7000 km przewożąc łącznie 25 959 osób, to jest o 23,5% więcej niż w roku 2022.
Warto podkreślić, że w Miasteczku Śląskim powstanie centrum przesiadkowe. Inwestycja ta bez wątpienia poprawi dostępność kolei wąskotorowej, podniesie walory estetyczne stacji oraz spowoduje dalszy wzrost popularności wąskotorówki. Ze swojej strony Stowarzyszenie podejmuje działania mające na celu przywrócenie do ruchu ciężkiego parowozu serii Tw, który w przeciwieństwie do niewielkiego „Rysia” będzie mógł prowadzić pociągi planowe na całej linii do samego Miasteczka Śląskiego. Uruchomienie tego parowozu znakomicie uzupełni działania prowadzone obecnie przez władze Miasteczka Śląskiego.
- Jesteśmy prawdopodobnie jedyną miejscowością w Polsce, gdzie kolej wąskotorowa będzie funkcjonalnie połączona z innymi środkami transportu w ramach budowy centrum przesiadkowego. Nowy przystanek kolejowy Miasteczko Śląskie Centrum jest położony 7 minut od lotniska, czyli można pokusić się o stwierdzenie, że z kolejki wąskotorowej jest możliwa przesiadka na samolot . Bardzo cieszę się ze współpracy ze Stowarzyszeniem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i chcę zachować to dziedzictwo przemysłowe dla przyszłych pokoleń – mówi Michał Skrzydło, burmistrz Miasteczka
Statystyki
495 – tyle uruchomiono ogólnodostępnych pociągów;
- 186 – tyle pociągów prowadził parowóz;
- 309 – tyle pociągów prowadziły lokomotywy spalinowe;
- 25 959 – tyle zostało przewiezionych podróżnych – wzrost o 23,5%
- 6832 km – tyle kilometrów przejechały nasze pociągi
1 maja – 30 września – w tym okresie kursowały pociągi ogólnodostępne