W pracowni bytomskiego artysty w dawnej lokomotywowni Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych rozpoczął się w piątek, 29 listopada niezwykły jarmark, w którym nie brakuje wyrobów lokalnych wystawców, manufatury oraz rękodzieła i dobrej gastronomii. Jarmark w Atelier pod suwnicą Michała Rejnera przy ul. Brzezińskiej 27 i trwał do 1 grudnia.
Jarmark w postindustrialnym wnętrzu
Na terenie poprzemysłowego kompleksu Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych organizatorzy wydarzenia wprowadzili bytomian w świąteczny klimat w postindustrialnym wnętrzu. A to wszystko za sprawą lokalnych wystawców i przygotowanych przez nich wyrobów, potraw, stoisk z niezwykłymi przedmiotami, a także wyrobów rękodzielniczych.
Okazja do odwiedzenia zabytkowego obiektu
Trzydniowe wydarzenie, które odbywa się w pracowni w dawnej lokomotywowni Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, jest okazją do odwiedzenia tego wyjątkowego miejsca. To właśnie w nim Michał Rejner, bytomski artysta otworzył w czerwcu 2024 roku swoją pracownię.
Michał Rejner ostatnie trzy lata spędził na samodzielnym remoncie dawnej lokomotywowni (kotlarni). Zakres prac był ogromny – począwszy od uporządkowania wnętrza i terenu wokół budynku, po prace murarskie, dekarskie i szklarskie. Powstała strefa do malowania obrazów oddzielona od pozostałej części.
Warto dodać, że czerwcowe otwarcie atelier Rejnera przy ul. Brzezińskiej było jednym z wydarzeń w ramach obchodów 770-lecia nadania praw miejskich Bytomiowi.
Historia zakładów naprawczych
Na początku XX wieku warsztaty były najnowocześniejszymi i największymi tego typu zakładami w Europie. Kompleks zaprojektowany został z wykorzystaniem formy architektonicznej charakterystycznej dla XIX wieku. Jego budowę rozpoczęto w roku 1898 w związku z szybkim rozrostem kolei wąskotorowej i rosnącym zapotrzebowaniem na obsługę techniczną taboru.
Zabudowania z czerwonej cegły klinkierowej posiadały gazowe oświetlenie i węglowe ogrzewanie. Warsztaty składały się z hali mieszczącej 25 wagonów, kotłowni, dwóch kuźni, odlewni, tokarni i wielu innych pomieszczeń. Urządzenia w warsztatach zasilane były przez maszynę parową. Obok pomieszczeń technicznych znajdowała się część biurowo-administracyjna.
Po zakończeniu wojny w 1945 roku i powrocie Bytomia do Polski tabor i warsztaty kolei wąskotorowej nadal był w pełni wykorzystywany na potrzeby śląskiego przemysłu, zatrudniając ponad 400 pracowników. Jednak w latach 60. XX wieku sytuacja kolei wąskotorowej zmieniła się diametralnie. Brak inwestycji, a także regres Górnośląskich Kolei Wąskotorowej spowodowały, że warsztaty zaczęły tracić na znaczeniu, a w 1974 roku dokonano przy Brzezińskiej ostatniej naprawy parowozu.
Ostatecznie w 2001 roku Polskie Koleje Państwowe podjęły decyzję o zakończeniu eksploatacji wszystkich kolei wąskotorowych, a w 2002 roku gmina Bytom przejęła majątek kolei wąskotorowej, zaś w 2016 roku obiekty przy ul. Brzezińskiej. Zespół budynków warsztatów jest wpisany do Gminnej Ewidencji Zabytków.