Wiadomości z Bytomia

PKP planują modernizację i remonty dworców kolejowych. Bytom na liście podstawowej!

  • Dodano: 2025-09-25 11:15

Spółka Polskie Koleje Państwowe S.A. przygotowała nowy program inwestycyjny, w ramach którego zaplanowane zostały modernizacje i remonty istniejących dworców oraz budowa zupełnie nowych obiektów dla pasażerów. Na liście podstawowej znalazł się dworzec kolejowy w Bytomiu, który zgodnie z założeniami spółki PKP zostanie przebudowany.

- Dla pasażerów korzystających ze zmodernizowanej hali peronowej i linii kolejowej 131 w Bytomiu to dobra wiadomość. Apelowaliśmy do Polskich Kolei Państwowych o modernizację budynku dworca kolejowego, który ostatni remont przechodził w 2014 roku – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

183 inwestycje na 181 dworcach

W ramach nowego programu „Dworce Przyjazne Pasażerom” zaplanowane zostały 183 inwestycje na 181 dworcach, z czego na realizację 106 inwestycji obejmujących modernizację, budowę, remont czy doposażenie zabezpieczone zostały środki finansowe w wysokości 1,4 mld zł netto (ponad 1,7 mld zł brutto). Realizacja Programu rozpocznie się jeszcze w 2025 roku, a w przypadku pozyskania dodatkowych funduszy przez spółkę PKP możliwe będzie przeprowadzenie kolejnych 77 inwestycji dworcowych.

Poprawa jakości obsługi i zwiększenie ruchu pasażerskiego

Głównym celem programu Dworce Przyjazne Pasażerom (DPP) jest poprawa jakości obsługi na dworcach kolejowych dla jak największej liczby pasażerów, a także stworzenie funkcjonalnych, dostępnych dla wszystkich (w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania) dworców, stosując proekologiczne rozwiązania i wykorzystując ich potencjał jako centrów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu zbiorowego i indywidualnego.

Zaplanowane inwestycje przez PKP zostały podzielone na cztery tzw. komponenty: inwestycyjny, efektywnościowy, remontowy i turystyczny. Dworzec w Bytomiu znalazł się w komponencie pierwszym, czyli inwestycyjnym zakładającym nie tylko kompleksową przebudowę istniejących dworców, ale również budowę zupełnie nowych obiektów. Na liście tej oprócz Bytomia znalazły się dworce w m.in. w Lublinie, Poznaniu, Warszawie Centralnej, ale także Mielcu, Jeleniej Górze, Ostrowcu Świętokrzyskim, Opocznie czy Mikołowie.

Warto wspomnieć, że przebudowa dworca PKP w Bytomiu znalazła się na liście podstawowej inwestycji kolejowych związanych z realizacją programu Dworce Przyjazne Pasażerom.

Budynek dworca pamięta czasy Republiki Weimarskiej

Obecny budynek dworca kolejowego w Bytomiu został zbudowany według projektu architekta dyrekcji kolei w Opolu Wilhelma Grossarta, który był również autorem projektu architektonicznego dworca w pobliskich Gliwicach. Dworzec powstał w latach 1927 – 1929, a jego otwarcie nastąpiło tuż przed świętami Bożego Narodzenia 17 grudniu 1929 roku.

Warto wspomnieć, że dworzec z 1929 roku był już trzecim obiektem tego typu i powstał w miejscu dwóch poprzednich dworców, które zbudowano jeszcze w XIX wieku. Budynkowi dworca PKP w stylu modernizmu z czerwonej cegły z wieżą zegarową towarzyszyła budowa stalowej, wolno stojącej hali peronowej /o wymiarach 39,5 m na 140 m/ z ram w formie trójprzegubowych łuków ze szklanym dachem nad peronami, która obsługiwała w okresie międzywojennym pociągi do Niemiec.

Budynek dworca PKP, jak i hala peronowa zostały po II wojnie światowej przebudowane. Elewację dworca pokryto tynkiem, zaś szklenie hali zastąpiono blachą, zacierając tym samym pierwotny wygląd obiektów. Kolejnej modernizacji budynek dworca doczekał się dopiero w 2014 roku. Wówczas zmodernizowano wnętrze budynku poczekalni dworca PKP oraz podziemne dojścia do peronów, remontując posadzki, okładziny na ścianach, wymieniając drzwi oraz wyposażenie poczekalni na dworcu.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również