Wiadomości z Bytomia

Murale ożywią podziemne przejście pod dworcem PKP [ZDJĘCIA]

  • Dodano: 2025-08-20 10:00

Podziemne przejście pod dworcem kolejowym zyskuje nowy wygląd. Znana artystka Mona Tusz tworzy tu murale związane z historią miasta i koleją. Działania realizowane są w ramach inwestycji na linii Chorzów Batory – Nakło Śląskie. 

Sztuka i historia w tunelu przy dworcu PKP w Bytomiu

Malowidła, które powstają na ścianach tunelu w Zamłyniu, nawiązują nie tylko do historii kolei, miasta czy regionu, ale też do lokalnej flory i fauny. Ich autorką jest Mona Tusz, znana artystka i aktywistka street art, która realizuje projekty w przestrzeni miejskiej, najczęściej na terenie województwa śląskiego.

Na ścianach bytomskiego tunelu odnajdziemy – przywołujące na myśl widoki z okna pociągu – dobrze nam znane obiekty: wąskotorówkę, monumentalną EC Szombierki, dawną Hutę Julię, secesyjny gmach IV LO czy budynek Muzeum Górnośląskiego. 

Prace w przejściach podziemnych potrwają do końca października. 

Komfortowe podróże ze stacji Bytom 

Inwestycja związana z przebudową hali peronowej dworca PKP została już zakończona. Trzy perony wyposażone zostały w ławki, jasne oświetlenie i nagłośnienie. Zainstalowane zostały tablice informacyjne oraz infokioski z rozkładem jazdy. Do końca października na stacji pojawią się wyświetlacze z danymi o przyjazdach i odjazdach pociągów. Komunikację z dwóch przejść podziemnych ułatwiają windy. 

Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji. Prace realizowane były w ścisłej współpracy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. 

– Nie zapomnieliśmy, że bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych. Od końca września z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania w Bytomiu dyżurni będą dbać o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa – mówi Katarzyna Głowacka, rzeczniczka prasowa PKP PLK SA. 

Szybsze połączenia i miliardowa inwestycja

Przebudowa stacji Bytom jest częścią większej inwestycji PLK SA na linii Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Jej efektem są sprawniejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróże koleją na trasie z Katowic do Tarnowskich Gór i Lublińca. Od zaplanowanej na 31 sierpnia korekty rozkładu jazdy dodatkowo skróci się czas przejazdu pociągów na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry z obecnych 40 do około 33 minut. 

Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest na koniec 2025 r. Wartość inwestycji to ok. 1,5 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojBytom.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również