Bytomianin omal nie stracił 190 tysięcy złotych! Oszust podał się za policjanta CBŚ

Czas czytania: 2 min.

W poprzednim tygodniu na terenie Bytomia odnotowano próbę wyłudzenia pieniędzy od starszej osoby. Do 77-latka zadzwonił mężczyzna podając się za funkcjonariusz Centralnego Biura Śledczego. Senior w obawie o swoje oszczędności postępował zgodnie z instrukcją rzekomego policjanta. W ostanie chwili zorientował się, że to może być oszust. Zgłosił się na policję i w porę uratował swoje oszczędności.

Przebieg zdarzenia

W czwartek po południu 77- letni mieszkaniec Bytomia został wstawiony przez oszustów na próbę. Oszust zadzwonił do seniora podając się za policjanta Centralnego Biura Śledczego i poinformował go, że jego konto bankowe jest zagrożone. Z obawy o swoje oszczędności senior postępował zgodnie z instrukcją. Założył sobie nowe konto w innym banku, ale do obsługi konta podał nr telefonu podany przez oszusta. Następnie przelał swoje oszczędności w kwocie 190 tysięcy złotych. Senior po tym jak wyszedł z banku zaczął się zastanawiać czy nie padł ofiarą oszustów. Poszedł do najbliższej jednostki policji i opowiedział o całym zdarzeniu. Jego przypuszczenia się potwierdziły, zdążył zablokować konto i ocalić swoje oszczędności.

Pamiętajmy

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!
  • Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!
  • nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!
  • po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj Policję.

Jak działają oszuści?

  • dzwonią na telefon stacjonarny, a numery wybierają z książki telefonicznej,
  • rozmowę prowadzą w taki sposób, aby osoba oszukiwana uwierzyła, że rozmawia z kimś z rodziny i sama wymieniła imię wnuka, czy córki,
  • utrzymują stały kontakt telefoniczny lub wykonują do swoich ofiar bardzo wiele połączeń telefonicznych w krótkich odstępach czasu, w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy oraz utrudnienie kontaktu z członkami rodziny, w celu zweryfikowania całej sytuacji,
  • kiedy wyczuwają, że osoba oszukiwana ma jakieś wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny.
Autor / Źródło
Justyna Romanczyk / KMP Bytom

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe