Profesjonalne przebadanie społeczności pod dowolnym kątem pozwala na uzyskanie niezwykle cennych informacji, które w późniejszym etapie można wykorzystać w wielu celach. Mówimy tu nie tylko o rozwiązywaniu problemów, nawet tych niewidocznych na pierwszy rzut oka, ale także o – w przypadku badań dla samorządów lokalnych - modernizacjach przestrzeni publicznych. Wiedza jest w cenie zawsze i wszędzie; to pozostaje niezmienne po dziś dzień. Dlatego też nie tylko władze decydują się na odkrywanie kart swoich społeczności; również przedsiębiorcy na tym mogą skorzystać. W badaniach marketingowych nadzwyczajnie świetnym rozwiązaniem jest przeprowadzanie badania CATI. Na czym ono polega? Jakie inne metody badawcze są godne uwagi? Tego wszystkiego dowiesz się w tym wpisie.
Na czym polegają badania CATI? Uchylamy rąbek tajemnicy!
Badanie CATI to jedna z metod zbierania informacji. Za tą enigmatyczną nazwą nie kryje się nic ponad wywiad telefoniczny, który dodatkowo jest wspomagany komputerowo. To jedna z tańszych i wygodniejszych form. Przykładowe badanie ilościowe wygląda tak, że ankietowana tym sposobem osoba odpowiada telefonicznie na określone pytanie, na przykład o to, czy jest osobą pracującą. Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, to arkusz pomija ścieżkę pytań, która wynikałaby z odpowiedzi „tak”, co optymalizuje cały proces badawczy.
Badanie CATI pozwala na naprawdę szybkie i skuteczne wydobycie opinii ankietowanych osób na dowolny temat. Zbierane dane są na bieżąco archiwizowane w specjalnym programie, co sprawia, że uzyskujemy łatwy dostęp do nich w każdym miejscu i o każdej porze. Digitalny zapis i bezpośrednie notowanie jest obecnie praktycznie najczęstszym wyborem badań na rynku. Poza tym warto pamiętać o stosunkowo niskim koszcie przeprowadzania rozmowy tym sposobem.
Jakie są alternatywne sposoby przeprowadzania badań?
Choć badanie CATI jest obecnie jedną z najpopularniejszych metod, to oczywiście istnieją inne. Wymienić można chociażby badanie PAPI, których istota zasadza się na tym samym, tylko że przy wykorzystaniu kartek i długopisu, podczas spotkania „twarzą w twarz”. Wymienić można również badanie CAWI. Jego ogromną zaletą jest to, że dialog z respondentem nie ma miejsca, a więc wywiad tą metodą może być przeprowadzony w każdych warunkach. Głównym narzędziem jest bowiem ankieta online. Jakie jeszcze można wymienić metody badań? Przede wszystkim:
-
Wywiad F2F
-
Grupy fokusowe
-
Tajemniczy klient
Warto dowiedzieć się więcej na ich temat. Jakościowe opracowanie tych zagadnień znajdziesz na stronie specjalisty, który zajmuje się tym profesjonalnie, czyli na stronie firmy Norstat.